kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

26 juli 2015

Andremann i sammendraget etter tre EM runder

Dette er uoffisielt, men så vidt jeg kan forstå, ligger Becker'n på andre plass i EM sammendraget etter at 3 av 4 runder er kjørt. Den fjerde runden går i Tyskland 17. oktober.
Becker'n og Ljunggren i prologen


Vi kom hjem i natt etter noen timer i lastebilen. Jeg kjørte lastebil med Simen som passasjer. Aleksandra kjørte Transporteren med Anders som passasjer.

Vi har nå masse bilder ute.
Christian Berg har lagt ut sine flotte bilder på livredd
Jeg har lagt ut mine (ikke så flotte) bilder fra lørdag, prologen og fra torsdag mens vi gikk løypa på min fotoside. Bildene mine fra lørdag er stort sett fra mitt utsiktspunkt i bunnen av svartbakken. Dette er ei svart løype i alpinanlegget i Storstenshöjden og den er styggbratt og full av store steiner. Min oppgave under løpet var å stå i bunnen av svartbakken og sekundere hver gang Anders passerte. Jeg fulgte med på live timing på telefonen og holdt Anders og de andre orientert. I bunnen av bakken stopper de aller fleste for å kikke og planlegge et spor. Dermed taper de ikke tid på å snakke med meg om plassering, hvor lenge det er igjen osv. Dersom det vanlige sporet er stengt av andre som plundrer, må man ha en plan B. Og den er det lurt å legge før man står fast i steinrøysa.
Anders passerer stupstockarna


Konklusjonen på utflukten til Battle of Vikings er at alt gikk veldig bra. Anders kom på femte plass, noe som er bedre enn han selv hadde håpet på. Det var litt dramatikk på andrerunden når kjedelåsen røyk. Anders fikk låne en telefon av en tilskuer og ringte til Aleksandra. Simen reddet dagen med å sykle / løpe ut til en ventende Anders. Når vi ser på rundetidene kan vi anta at han bare tapte mellom 10 og 15 minutter på dette. I verste fall kunne dette vært slutten på løpet.
Dagens helt: Simen Lia

Når han stoppet var han på sjuende plass. Når han passerte neste sjekkpunkt hadde han falt ned til ellevte, men jobbet seg jevnt og trutt oppover i feltet. Han endte på femteplass i et meget sterkt felt. Jeg tror denne femteplassen henger noe høyere enn den han fikk i 2012. Anders kjørte jevnt og fort hele tida (i 4 timer) og viste både fysisk og psykisk styrke og utholdenhet. Dette lover veldig godt for framtida, og jeg gleder meg til å dra til Tyskland i oktober.

Runden i Battle of Vikings er ca 10 km og stort sett bare knot og plunder hele tida. Det er noen styggbratte utforkjøringer og mange drøye oppoverbakker med vindfall og annet plunder. De berømte Haha-stokkene er et godt eksmpel. Dette er 3 sett med stokker på tvers hvor de har skjært inn Ha med motorsag i den første. Så Haha og til slutt Hahaha i den siste. Mange steder er det bare ett eller i høyden to brukelige spor. For å komme gjennom må mange ha hjelp. De andre førerne hjelper til. Dette er en del av opplegget, ellers hadde alle bare blitt stående å vente der det er vanskelig.
André kjører Hahaha (tror jeg)


Andre nordmenn gjorde det også veldig bra, den norske laginnsatsen er imponerende. André Wold Larsen kom på åttende, Joar Resaland Wiik på niende, Marius Helmersen på ellevte og Martin Hovin på tolvte.
Komplette resultater
Førerne hjelper hverandre