kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

01 oktober 2008

Besøk på den berømte planovergang





Jeg er p.t i Finland, og i helga var jeg igjen i Imatra for å kjøre et par runder på Imatra racingbane. Her ble siste VM-løp kjørt i 1982. Dvs det er ingen bane, det er bare en runde i byen. En av fasilitetene banen hadde å by på, var en plaovergang. Det gikk nok ikkke så fort over der, det er rett etter en 90 graders høyresving (egentlig et veikryss). Ihvertfall ble VM-løpene avsluttet etter 82-sesongen, etter at førerne i 500-klassen hadde sagt i fra i 81 at de aldri kom til å kjøre der mer. I 82 omkom Jock Taylor i sidevognsklassen i plaskregn, og det var kanskje også noe av årsaken til at det ikke ble noe mer. Tidlig på 80-tallet gikk de aller fleste VM-rundene på spesialbygde baner, veiene ble for farlige.
Jeg var i Imatra for noen år siden også.

Nå er banen helt ubrukelig, det er altfor mye rundkjøringer og midtrabatter. Men det gir en egen følelse å kjøre rundt der og kjenne seg igjen fra bilder og filmklipp jeg har sett. Søk på YouTube på Imatra, og du vil finne mange klipp fra VM-rundene som viser hvordan det faktisk var. Jeg besøkte selvsagt også minneplassen der de 2 som omkom under race har fått hver sin stein.