kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

10 juli 2011

Fredriks motor gjenoppstår fra de døde

Etter en lang periode som delesykkel for meg, får nå Fredriks GasGas livet tilbake. Endelig har jeg fått tatt meg sammen og begynt monteringa av motoren.
Den blir nå satt sammen med ny veiv og nye veivlagre etter at det ene veivlageret skar seg i vinter. Jeg tror problemet kom av at GasGas har begynt å bruke permanentsmurte, tette kulelagre i begge sider av veiva, og at Fredriks ene lager enten var dårlig smurt, eller montert med litt spenn sideveis slik at det gikk varmt. For å virkelig understreke at det var et problem, ble i tillegg veiva ødelagt av en hjelpsom mekaniker som skulle hjelpe meg å fjerne det ene veivlageret. Jeg klarte ikke å trekke det av veivtappen, selv ikke med en nyinnkjøpt Kukko avtrekker. Det klarte ikke han heller, men med vinkelsliperen skulle det nok gå. Og det gikk, problemet var bare at sliperen glapp, og lagde et solid hakk i tappen. En ærlig og hjelpsom mann som hadde et hendelig uhell. Han betalte ny veiv,så det var ikke noe problem på den måten. Men det tok litt tid før vi fikk tak i ei ny veiv.
Jeg valgte dog å ikke bruke samme type lagre en gang til, men derimot går jeg tilbake til gamle typen fra før 2008, med åpent kulelager på drivsida og rullelager på tenningssida.

Det eneste som mangler på komplett motor nå, er tenningsplata (som jeg har lånt til min motor). Den skal inn i mot slutten av denne uka. Når motoren er klar, monterer Fredrik den inn i ramma, samt at han monterer resten av sykkelen sammen igjen. Så nå blir det snart slik at Fredrik kan kjøre, mens jeg må vente på tenningsdeler...