Rapport fra Saggrenda (fra Tom)
Etter Tom og Fredriks tur til Skee bar det inn i verkstedet i Saggrenda.
Fredriks motor er ganske skadet, der må det nytt stempel og overhaling av sylinder til.
På Verdens Fineste Endurosykkel, nemlig Toms TE125 var skadene minimale.
Rapporten derfra er som følger:
Pelte opp motoren min å fant ut at feilen lå i inngrepet mellom skiftevalsa og spakstellet. Inngrepet fungerer som et toveis "boss" også kjent som frikrans på tråsykkel. To plater blir pressa ut av to fjører med hver sin "hatt" på. Den ene fjøra hadde kila seg, slik at inngrepet kun fungerte en vei, og jeg ikke fikk gira. Motoren var skrudd sammen å satt i ramma ca. 01:00 natt til tirsdag. Deretter reiste jeg hjem å sov. Ruth tok seg av sammensettinga av chassis, og vi kjørte trening på Notodden i går! Lykke!
Den ene hatten hadde kilt seg... |
Inngrep i skiftevalse |
God som ny! |
Dette var ei uke siden. I morra skal vi igjen kjøre trening på Notodden, det blir første gang på sommer dekk i år for min del.
Til helga er det løp på Karmøy, og i morra finner vi ut hvor mange vi blir.
Jeg regner med at det blir Ruth og meg fra Kvenna Racing Team denne gangen.
Fredrik har ikke sykkel som går, Tom har ikke råd og Even skal snart bli far, så han holder seg nær hjemmet.
Bildene under viser Toms Zelanda ZN150 dreiebenk. Ikke verdens mest kurante, jeg for min del har aldri sett maken. Den er tjekkoslovakisk som mange andre gode maskiner (f.eks TOS og min egen Galinto CNCbenk), og jeg tror det er en bra benk som han kan få mye glede av. Han har overhalt det elektriske og montert ny kontaktorstyring for motoren. Videre har den fått ny olje og kilereimer og en stålholder fra min Harrison. Bakdokka hadde en sprekk etter at en tidligere eier hadde vært uforsiktig, men med litt filing og justering ble det hele ganske rett. Så da er det klart for mange timer med mekanikerlykke.
Toms dreiebenk under oppussing |
Klar til bruk! |
0 Comments:
Legg inn en kommentar
<< Home