kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

22 september 2016

Et år med 2015 modellen

Nå er det er år siden jeg kjøpte meg "ny" sykkel. I løpet av det året har jeg kjørt 75 timer og det er, om jeg så skal si det sjøl, ganske bra. Jeg har nok aldri trent så mye (på sykkel) noen gang før.
Sykkelen har fungert uten trøbbel hele tida.

Det første jeg gjorde, var å installere Rekluse clutch. For meg er dette 100% nødvendig, jeg har aldri lært meg skikkelig clutchkontroll via venstre pekefinger.

Jeg har jobbet litt med Marzocchigaffelen for å få den mjuk nok, men er fortsatt ikke helt i mål. Jeg tror kanskje saken er at det er litt for mye friksjon / stiksjon, det spørs om jeg får prøve å gjøre noe med det, i tillegg til å shimse om enda litt mer. Reiger bakdemperen er jeg veldig fornøyd med. Jeg har ikke følt noe behov for å bygge den om, men har hatt den hos MA Suspension en gang for overhaling.

Jeg bruker et Twisted Engineering styre. Dette er et styre som er laget i komposittmateriale, er veldig lett, og har en viss fleksibilitet. Det bøyer seg under bruk, men føles ikke slaskete slik mange gummiopphengte løsninger gjør. I harde krasj blir det ikke varig deformert slik et aluminiumstyre blir. Enten spretter det tilbake til korrekt fasong, eller så brekker det av. Så langt har det holdt bra. Jeg hadde det på den gamle sykkelen også, så dette styret er nok kanskje 3 år gammelt nå og har jo vært med på noen smeller.


Timetelleren passerte 75 timer her om dagen
I det siste har jeg begynt å kjøre med T-lock istedenfor mousse. Dette er et opplegg for å kjøre slangeløst (se linken). Poenget med dette er at det er lett, man kan justere lufttrykket, og at det tåler å kjøre med veldig lavt trykk når det er nødvendig. jeg kjører nå med 6-8 psi (rundt 0.5 bar). Mousse er jo noe tyngre og dessuten ikke justerbart med mindre man borer hull i den (jeg har gjort det med stort hell). Man merker en positiv forskjell når hjulene blir lettere.
Bakhjulet (med T-Lock) punkterte på Heistadmoen, det var rett og slett en sprekk i selve dekkbanen. Dette var et dekk som hadde gått nesten 35 timer, så det var egentlig utslitt før jeg starta i løpet. T-Lock systemet gjorde det det skulle, nemlig å holde dekket på plass.
T-Lock er litt plundrete å montere første gangen, men ved dekkskift er det ganske greit. Jeg fikk T-Lock av Becker'n for et par år siden, han hadde testa det, men gitt opp. Problemet hans var ikke at T-Lock systemet ikke funker, men at han river sund dekkene på skarpe steiner osv. Det har ligget hjemme siden, men nå i sommer tok jeg det i bruk.
Jeg var litt i tvil om T-Lock kom til å overleve som firma, jeg synes det var så lite å høre til dem, dessuten var det vanskelig å få tak i. Men nå har de rigget seg til med webshop, så da er det greit. Jeg vet ikke helt hvordan de er organisert, firmaet er jo i Sverige. Men når jeg bestilte deler fra dem sist, var pakka sendt fra Norge. Jeg lurer derfor på om det er noen nordmenn med på laget også.

Av andre ting kan jeg nevne at jeg bruker en Lectron forgasser. Dette er en forgasser jeg kjøpte til den gamle Gasgasen, der var nok den originale Keihin ganske utslitt. jeg fikk den i hvert fall ikke til å gå som den skulle. Jeg bestilte en Lectron, satte den på, og voila! Siden har jeg ikke tenkt på forgassere, dyser osv. Siden jeg visste at dette funker så bra, og jeg dessuten hadde Lectronen liggende, satte jeg den på den nye sykkelen istedenfor å begynne å sjonglere med dysene for å få den nye sykkelen til å gå slik jeg ville ha den.
Før
Etter

Med beskyttelse


Jeg har også spandert på meg et par Bulletproof radiatorbeskyttere. Dette gjorde jeg rett etter at jeg hadde krasja på Flittig og bøyd den ene radiatoren ganske mye. Men jeg retta den tilbake sånn noenlunde og satte på Bulletproof rammene. Så da regner jeg med at den saken er ute av verden.

Nå er det tid for motorens første stempelbytte. Stempel er bestilt men jeg har ikke fått det enda. Tomt for B dimensjon på lager hos produsenten. Får det om et par uker. Med det samme jeg har det oppe, tenker jeg å måle opp, og evt justere squishbandet i motoren. Justeringa foregår ganske enkelt ved å dreie ned toppen litt. Når jeg først tar ei skrupause, blir det trolig en overhaling (nr 2) av bakdemperen også. Dessuten får jeg vel ta opp gaffelen igjen...

Etiketter: