kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

13 mai 2019

Lagares epilog

Årets Lagares Extreme ble vel ikke helt som vi hadde håpet. Ingen av kjørerne var egentlig helt fornøyd med hvordan det gikk, men alle er like hele og ingen sykler fikk heller store skader.
Anders ut fra start

Anders ble som sagt sjuk, og kjørte bare en snau times tid, helt uten krefter. Jeg så det allerede ut fra start at det ikke var noe futt i ham. Han passerte fem sjekkpunkter så ha fikk et resultat og dermed også noen WESS poeng.

André var fornøyd med egen kjøring, han disponerte kreftene slik at han skulle kjøre en full runde, men bruke kanskje 5-6 timer på det. Problemet var bare at det, til vår store overraskelse, plutselig hadde oppstått en regel om at alle måtte komme seg til første servicepunkt innen fire timer. Det var ingen av oss klar over (det var ikke nevnt i tilleggsreglene) og André kom for seint. Han mener at dersom han hadde vært klar over den regelen kunne han disponert løpet litt annerledes for å komme raskere dit og så evt ta noen pauser seinere. Da hadde han hatt en fair sjangse for å klare det til tida. Han hadde bra med krefter igjen når han kom til meg, og hadde ikke hatt problemer med å fullføre runden innen de 6 timene vi trodde han hadde til disposisjon. André kjørte dermed 18 sjekkpunkter og kom på 42. plass i Pro.

André er ikke happy
Ib kjørte 1 runde og 10 sjekkpunkter, endte på 28.plass (tror jeg) og var totalt utslitt når han avsluttet der. Da hadde han vel kjørt et sted mellom 4 og 5 timer tenker jeg. Jeg antar han er rimelig fornøyd med det, selv om planen selvsagt var å kjøre to runder. Han knakk bremsepedalen rundt sjekkpunkt fem et sted og bytta den når han kom til meg. Andre tekniske problemer hørte jeg ikke om.

Ole Johnny kom, som André, litt for seint inn til sjekkpunkt 19 der jeg sto, så da ble det slutt der også for hans del. Han var rimelig opprørt når han kom inn, alt var feil; Portugiserne forsto ikke engelsk, de hadde ikke køkultur, han ble nekta å kjøre videre, løpet var noe herk osv. Men det gikk fort over, og jeg tror nok han konkluderer med å ha hatt en fin opplevelse når han får sovet og tenkt seg litt om.
Ole Johnny puster ut

Jeg har ikke resultatene tilgjengelig nå, så det blir noen antagelser her. Hele min bloggjournalisme her er preget av at "blogger" appen på telefonen ikke funker tl å laste opp bilder, og av at batteriet på telefonen ikke er helt i form. Ergo blir det litt dårlig med blogg. Når så batteriet på PC'n også begynner å tappes, blir det hele ganske guffent. Vi lever jo i lastebil/telt, så tilgang på 230V er det dårlig med.

I dag skal vi ha hvile/skrudag i Lagares, og planen er å reise mot Frankrike i morgen formiddag med ferdigskrudd sykkel. Løpet i Frankrike er ikke ekstremenduro, men flatmarksenduro i høy fart. Ergo er det andre typer dekk, annen fjæring osv. Begge to har med ekstra gaffelbein, ekstra hjul og vi har en stor bunke med både mousse og dekk. I Frankrike skal det kjøres fartsetapper med tidtagning og transportetapper på vei. Der er det registrerte sykler som gjelder, så vi må montere / reparere lys og sette på skilt på begge syklene.
Ib bytter bremsepedal

De andre (Dvs Ole Johnny og Ib) tar flyet hjem, de skal ikke til Frankrike. Geir Ove og Ola som kjører Askim MC-bilen reiste så fort de kunne i går ettermiddag, og er sikkert allerede i Frankrike. Planen er å kjøre så og si non-stop hjem, via ei ferge (Puttgarten-Rødby). Geir Ove skal på jobb i morgen (tirsdag) tidlig, så det er bare å stå på.

I går kveld virka det som om Anders begynte å kvikne til litt igjen, matlysta begynner ihvertfall å komme igjen. Håper det bare var et forbigående tilfelle, bare så synd at det skulle ramme ham akkurat nå.


"Only the rider can do the service. OK?"

Bilder? Joda, det finnes bilder. De kommer, de kommer. Men det er ikke så mange, og veldig få kjørebilder. Siden min jobb er å stå der man ikke ser noe som helst annet enn bensinkanner og verktøy så blir det ikke så mange heftige bilder av det.

Så til slutt, et lite sukk over reglementet. i tilleggsreglene og på førermøtet blir det understreket at kun førerne kan ta på sykkelen. Det lengste servicemannskapet kan strekke seg, er å sette fram tilng på et bord eller på bakken. Bildet illustrerer hvordan det tolkes...