kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

06 oktober 2019

KGN 2019, ei uke etter

Nå har jeg kommet ned på jorda igjen etter en hektisk periode med KGN, Siris 60-årslag osv, så nå prøver jeg å legge ut en post på bloggen om min opplevelse av Konsgberg Grand National.

Som tidligere var jeg først og fremst arrangør, dernest deltager. Det er helt OK med den rekkefølgen, jeg ser at KGN er et viktig løp for mange i NMK Kongsberg og også i hele Enduronorge.

Noen ganger tidligere har jeg vært veldig sliten når det er klart for lørdagens løp. De årene har jeg også stilt til start, og det har vært moro når vi godt og vel har kommet igang med å kjøre. Men i år har det vært ekstra mange med på dugnadene, så jeg følte at vi var veldig godt forberedt denne gangen. Dermed var jeg heller ikke så sliten, og følte jeg meg ganske pigg når løpsdagen kom. Jeg hadde store forventninger til løpet.
Øystein hadde mange roller

Vi ble "velsignet" med bra med regn på fredag og lørdag, så det var veldig vått i terrenget. Vi var 168 startende, litt ned fra i fjor. Vi var nøyaktig like mange som i fjor pr torsdag ettermiddag (de som står i programmet), så det var etternørlerne som kom i mindre antall i år, trolig pga været. Noen andre som kom i mindre antall enn i fjor, var publikum. Ikke annet å vente.

Et veldig positivt trekk var at det var 29 stk i C  klassen. Jeg tror det er det største C-feltet jeg har sett i noe løp i Norge så lenge jeg har holdt på. Av de 29 var det to damer, begge fra NMK Kongsberg.

Sjekk det 50cc feltet!
Også i barneklassene var det bra med deltagere. Det var 12 stk i 50cc! Her hadde Øystein ansvaret for løypa, og var samtidig far til to av deltagerne.

Også i 65cc og 85cc var det bra med deltagere, mens ungdomsklassen var ganske tynn. Men de som var med kjørte bra.

I år hadde Tom Arne, som tidligere, hatt ansvaret for hovedløypa. Han har jo alltid noen ideer til endringer, denne gangen var det to nye deler, Steinbakken og noe nytt ved bekken før veikryssinga oppe ved bunkerne. Jeg var litt spent på hvordan steinbakken ville utvikle seg med alt vannet. Nå viste det seg at den holdt bra, mens mye av terrenget ellers hadde blitt mye bløtere enn det jeg ville trodd på forhånd. Vi endte opp med djupe spor, folk som satt fast, mye søle og store glis. Jeg hørte ingen klage, men så mange blide, møkkete deltagere. Reine Gotlandsstemninga noen steder ute i løypa.
Heistadmoen eller Gotland?

Steinbakken hadde to valg, Ekstrem og Vanskelig. Den vanskelige var egentlig ikke så vanskelig, men problemet var at det ble mye kø der. Dermed ble det plundrete å få tatt skikkelig fart, og de som ikke kom opp sto i veien for de andre. Men folk holdt på, noen hjalp hverandre, og alle kom opp til slutt. Ekstremvarianten prøvde jeg ikke, men der var det mindre kø. De som valgte den hadde nok en fordel av og til, dersom de traff bra med spor og balanse.

Jeg syntes jeg fikk bra flyt på kjøringa, med unntak av ventinga i steinbakken gikk det greit. Jeg er veldig fornøyd med sykkelen, jeg synes den funker veldig bra og passer bra til mitt tempo og evner.
Det var mye mindre trafikk enn jeg er vandt til, det viste seg at det var ganske mange som kjørte 4 runder (som meg). Vanligvis er det en jevn strøm av raske kjørere forbi. I år gikk det lange perioder uten at jeg så noen. Jeg må vel kunne tolke det dithen at jeg var nærmere gjennomsnittsfarten i år enn tidligere.
Jeg kjørte altså 4 runder, men hadde ikke en eneste runde under halvtimen, det er nok ca 5-7 min lengre rundetid enn jeg pleier. Avstanden fram til de raskeste er som den pleier, de beste kjører ca dobbelt så fort som meg.

Jeg kom inn på 94 plass av 114 i hovedløpet, jeg hadde også 4 bak meg i 50+ klassen. Resultatmessig er det litt over det vanlige.

Nora, fortsatt ren og pen i tøyet
Dagens helt(inne) i Kvenna Racing Team var uten tvil Nora. Hun har jo trent en del på Lampeland i sommer / høst, og hadde som uttalt mål å kjøre KGN. Men et par-tre uker før løpet mente hun at hun skulle la det være, siden hun synes det er vanskelig å kjøre røtter, stein og fjell på Lampeland. Men da, etter at hun hadde reist hjem fra Lampeland en torsdag, hadde vi andre (dvs Andreas, Tormod, meg m.fl) et møte. Der ble det vedtatt at det hadde vært veldig tøft om hun stilte. Jeg presenterte møtets konklusjon for Nora, og det var vel det hun behøvde for å tørre å melde seg på. Og løpet gikk over all forventning! Hun kjørte to runder på ca 1t 15min og vant C klassen for damer. Tøft!

Tom Arne, løypelegger og 50+ helt
Dagens helt i 50+ klassen var uten tvil Tom Arne. Han kom på andreplass, til både sin egen og andres overraskelse. Han kjørte taktisk lurt og holdt bra tempo hele tida. Det at det ble såpass tungt og sølete var nok en fordel for ham som er så sterk og utholdende. Jean David kom på tredje.

Jørn Tore var rett etter storebror i totalen, og også han endte på andreplass i klassen sin (40-49). Her kom Marcin på sjuende.
Marcin


I 30-39 klassen var det Magnus Hoel som tok andreplassen, og Nils kom på femte (24 totalt). Magnus kom på 16. plass totalt, veldig bra!

Aleksander
I juniorklassen hadde vi ingen fra NMK Kongsberg med, men Aleksander Kalbekkdalen (Notodden) fikk sykkelen til å gå hele tiden denne gangen, og endte på en sjetteplass i klassen og niendeplass totalt. En annen venn fra en av våre naboklubber, PK Svendsrud, kom på fjerdeplass i junior og sjetteplass totalt. Dette sier jo litt om nivået blant juniorene i år.

I senior gikk det som så ofte ellers i år, Ib vant. Igjen. Jeg tror faktisk han har vunnet alt han har stilt opp på i Norge i år, inkl NM og NESS. Imponerende. Becker'n var dessverre syk og måtte melde avbud etter ei uke med feber og influensa. Øystein kom på femte i elite og 13 plass totalt.

En gjeng vi ikke må glemme, er marshallene og alle de andre funksjonærene. Uten dem, ikke noe løp. Et par av Kvenna Racing team kjørte marshal. Verken Tom eller Even har kjørt endurosykkel før i sommer, så de ble noe slitne i løpet av dagen, men moro var det lell!
Tom var marshal


Alle resultater på Speedhive
Over tusen flotte bilder på livredd. De guttene er virkelig proffe på det de gjør.

Det samme var Even

Etiketter: ,