kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

20 november 2012

Siri og Even redder dagen (og låven)!

Dramatikk i hverdagen!

I går var jeg på et styremøte i Efteløt Bygdelag. Mobilen ringte, det var Siri. Jeg forsto med en gang at det var noe spesielt, hun pleier sjelden å ringe når jeg er på møter. "Det brenner i garasjen!" var den korte beskjeden. Jeg avsluttet møtet i en viss fart, og satte ny rekord i Transporterfart opp gjennom bygda. Jeg regnet med å se flammene over hustakene når jeg kom hjem, men det var mørkt. Mørkt? Hvor var brannen? Allerede slukket!

Siri hadde sett at det lyste litt rart i garasjen og ringte til Even og Sonja (som bor 100 m unna). Med  pulverapparater i hendene møttes de, og Even fikk slukket brannen som hadde startet inne i hønehuset. Alle hønene omkom. Veggen mellom hønene og garasjen brant opp, men det meste annet kom fra det uten skader.
Etter hvert fikk vi også ringt brannvesenet, som var raskt på pletten. De sjekket nøye med varmesøkende kamera og dusjet på vann der det var varmt, og sikret at det ikke blusset opp igjen. Etterpå kom også politi og ambulanse(!).

Siris Opel smeltet litt i det ene hjørnet, så hun kjører nå leiebil i inntil en mnd (fint med superkasko). Dessuten ble alle sommerdekkene henens ødelagt. Det kommer en takstmann og ser på skadene på uthuset i løpet av uka.
Så får vi se hva de sier. Det blir nok noen tusen i skader uansett.

Hadde det ikke vært for resolutt innsats av de 3 som var hjemme, hadde dette gått dårlig. Vi hadde nok fått skader for mellom en halv og en hel million inkl sykler, biler og uthus. Huset og de registrerte kjøretøyene er forsikret, men de andre syklene er ikke... Hmmm. Kanskje noe å vurdere?

Distriktets ledende lokalavis er også på saken!