kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

03 oktober 2016

Klubbløp; Selv en god ting kunne bli enda bedre

Vi kjørte klubbløp i går. I hagen hos Stina og Øystein på Hvambsida. I fjor ble dette omtalt som Norges råeste klubbløp, og alle var veldig begeistret. Men i år var det nok enda bedre! Flere deltagere. Bedre løype. Mindre søle og flere hindre. Bedre markedsføring førte til mer publikum. Kiosk (som ble tømt for nesten alt de hadde). En livlig speaker (som i fjor). Live timing (som i fjor). Pressedekning fra Laagendalsposten og 3600.no. Og vår nye vegg, the Wallride.


Tom Arne i veggen
Dette løpet vekker såpass oppsikt at vi har flere deltagere som melder seg inn i klubben utelukkende for å kjøre dette løpet, og det sier vel sitt når folk kommer til dels langveis fra (bl.a Lillehammer) for å være med i klubbløp.

I løpet for junior, senior og veteran (50+) var vi 37 deltagere. I tillegg kom 50, 65 og 85 klassene. Til sammen var vi over 50 til start! Når vi så tar med at vi hadde 2 fotografer, Ruth kioskdame, 2 flaggvakter, Marcin marshal, og Even, Tom og Fredrik som hjalp til, men som alle potensielt kunne kjørt så tror jeg vi kan passere 60 deltagere neste år hvis, som Prøysen synger, "Ingen går i fella, men passer seg for den, vil alle om et år få kjøre klubbløp igjen."


Trialkjører Svensrud
Det var mye som var imponerende, både på og utenfor banen. Men en ting (eller egentlig to) jeg vil framheve er ungdommene Christian Kaasa og Oliver Engum Holmen. Disse to kjørte 45 min i 85 klassen først. Og de kjører fort! Christian vant foran Oliver. Så, ei kort pause og så var det til start i juniorklassen. Fortsatt med 85cc sykler. Og de kjørte fortsatt fort.
Nils
Her kom Oliver på femte (16 totalt) med Christian på sjette (19 totalt). Jeg vet ikke engang om de var slitne. Det så nesten ikke sånn ut. Vinneren av juniorklassen ble 15-åringen Per Kristian Svensrud (5 mann totalt). Dette er en ung gutt som egentlig er trialkjører. Både far Per Ole (trialkjører) og bestefar Svein (speedwayfører) var med som team / tilskuere, de er ikke helt ukjente i motorsportmiljøet de heller. Aleksander Kalbekkdalen kom på andre med Magnus Berg rett bak. Nikolai Vikløkken har vi ikke sett så mye til i år, men her dukket han opp (nesten hjemmebane) og kom på fjerde. Så fulgte de nevnte 85-kjørerne og Erik André Lunde. Robin Karlsen kom på åttende, med lånt 450. Den ble nok litt stor og tung i denne løypa. Robins egen sykkel var ikke helt i slag. Men det er jo bedre å starte med lånt sykkel enn å ikke være med.

Becker'n svever over Sandsvær
I seniorklassen (med 22 deltagere) var det mye spenning før start. Becker'n var favoritt, men både Kjetil, Pål Anders og ikke minst Øystein sto klare til å ta over dersom han gjorde en tabbe. Nå gjorde Becker'n ingen store tabber, så han holdt unna. En meget forkjøla Øystein kom på andre plass, et drøyt minutt etter. Disse to kjørte 29 runder på en time. Pål Anders kom på tredje, med Kjetil på fjerde. Kjetil holdt seg foran beste junior, 15-åringen Svensrud. Hokksund / Vestfossentraktene gjorde det bra videre også med Jostein Stenberg og Tor Øyvind Leander på de neste plassene. Den evige kampen mellom Magnus Hoel og Nils endre denne gangen med at Magnus kom på 7 og Nils på åttende.
Mattias kjørte sitt første løp
Vår nabo og debutant Mattias Eriksson kom på 21. plass og 33 totalt, på plassen foran meg. Det er bra!

Sammenlagt (cross og Enduro) vant Øystein. Han var best i både cross (to heatseire) og enduro (en seier og en annenplass).

I veteranklassen var vi 7 deltagere, det tror jeg nesten er ny rekord det også. Terje Five var debutant, mens vi 6 andre hadde vært med før. Magne ledet klubbcupen sammenlagt (cross og enduro) mens Jon Svartdal hadde vunnet det første enduroløpet i år (på Lampeland). Tom Arne var nok favoritt, men han krasjet såpass ille at han måtte i depotet for å rette styret. Dermed vant Jon klassen (18 totalt), med Tom Arne (20) og Jon Erik (27) på de neste plassene. Det var en fight mellom Steinar og Magne om fjerdeplassen. Magne vant til slutt (28 totalt), 36 sekunder foran Steinar (30). Jeg kom på sjette og Terje på sjuende.
I cupen sammenlagt ble det førsteplass til Magne! Så Steinar og meg. Deretter fulgte Jon. De øvrige har jeg ikke helt kontroll på, vi får vente til de offisielle listene kommer.
Øystein høyt over naboene

Personlig gjorde jeg også store framskritt, jeg kjørte 17 runder (mot 6 i fjor). Jeg kom på 34 plass av 37, så det er vel ikke så verst. På fredag var jeg på røntgen og fikk fastslått at jeg hadde et lite brudd i foten (etter smellen på Jevnaker). Det hindret meg ikke så mye, men jeg merket at jeg var litt reservert der det var mulighet for å smelle beinet inn i steiner eller andre ting. Men kondisen! Den skulle jeg gjerne hatt. Det er lenge siden jeg har vært så fysisk sliten. Veggen var ikke noe problem. Der jeg plundra mest var faktisk på de store liggende dekkene nede ved veien. Der tapte jeg mye tid, sikkert en 3-4 minutter til sammen.

Fra testkjøringa (Magne kjører wallride)


Alle resultatene finner du som vanlig på mylaps. Se alle bildene på livredd