kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

10 oktober 2019

Ny linkarm til Öhlins styredemperen

Nora, Morten og jeg var på Lampeland forrige torsdag. Det kom også et par gjester fra Modum, de hadde egentlig tenkt seg til Jevnaker, men de har stengt i ukedagene nå, det blir jo tidlig mørkt.

Slutten på økta burde kommet når jeg krasja og smalt styret hardt rett i fjellet. Handguard-bøylen på venstre sida knakk i klammeret rundt styret, men jeg kjørte et par runder til. Først når jeg skulle trille sykkelen inn på lageret etter vask, oppdaga jeg at den var noe rar i styringa. Det viste seg at linkarmen inne i styredemperen i gaffelkrona var slått rett av.
Ødelagte (svarte) originalarmer + Kvenna Mek emner
Linkarmen er laget i aluminium med innpressede glidelagre. Jeg byttet den i vinter, den er en del av servicekitet. Også den jeg tok ut da, var det sprekk i. Konklusjonen er at Öhlins design er litt for spinkelt. Ergo konkluderte jeg med at det er bedre å lage en sterkere arm sjøl, heller enn å kjøpe en ny alu-arm til 829kr og risikere å slå den sund på nytt. På den annen side er det jo mulig at den er designet slik for at den skal ødelegges før noe annet går føyken. Vi får se.

Uansett, jeg hoppa i det og lagde ei tegning og fikk Vannskjæresenteret til å skjære ut noen emner i 5mm 316 syrefast stål. Så er det bare å brotsje opp hullene til 8.00mm og presse inn lagre. Problemet er bare at jeg ikke hadde noen 8.00mm brotsj, jeg hadde bare et 8mm bor og en 7.95mm brotsj. Ny 8mm brotsj er på vei.Siden hullene ble litt for små, ble det også litt trangt for pinnene som sitter inne i lagrene. Løsningen ble å bruke de lett slitte jeg tok ut i vinter.

Monteringa er grei, Locktite 2701 + 3Nm moment. Jeg brukte lagrene fra de originale armene, men har bestilt noen nye lagre fra Simplybearings. Samt en brotsj. Så, ved neste korsvei, lager jeg en linkarm med passe store hull og setter inn nye lagre. Så da er jeg nesten klar for klubbløp, må bare hente og montere handguardbøylen som Hostvedt Sveis og Reparasjon skal sveise for meg. Jørgen er en veldig flink sveiser.
Ny linkarm på plass

Etiketter: ,