kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

04 juli 2021

Flittig Grand National

Det er lenge siden forrige innlegg, det har skjedd lite på endurofronten i det siste. Men i går var det endelig en mulighet for å kjøre løp igjen. Årets første NESS løp, og faktisk årets første nasjonale løp i utenom NM-veka gikk på Flittig.

Jeg har ulike erfaringer fra Flittig, der har jeg lært behovet for gode forberedelser i form av mat og drikke dagene før løpet. På Flittig kjører vi i 2.5 time, og det er ofte veldig varmt siden det er midt på sommeren. De første gangene jeg prøvde meg i det løpet ble jeg hel utslitt, og måtte ta hvilepauser mange ganger under løpet. Jeg har kanskje lært litt etter hvert, og banen har også blitt enklere å kjøre etter en imponerende jobb fra klubbens folk.

André Wold Larsen, 2. plass elite


I fjor gikk det bra med 4 plass i 60+ klassen. Jeg hadde en forhåpning om å klare det samme i år, men visste at det ville bli hardt. Tenkte på forhånd at jeg skulle prøve å gasse på litt på de enklere stedene istedenfor å bruke dem som "kjørende hvilepauser".

Siri og jeg kom ganske tidlig og slo oss til sammen med May-Britt & Magnus, Jørn Tore, Terje Edvardsen, Mr Sveaas, Jørgen Hølen og flere. Vi hadde tid til en runde i skogen. Akkurat i det vi skulle gå til skogs, traff vi Becker'n. veldig hyggelig, har ikke sett ham på lenge. Han hadde meldt seg som marsjall, på trialsykkel. 

Skogsturen viste at klubben igjen har gjort en formidabel innsats. Løypa er virkelig flott. En ting jeg var litt spent på, var ekstremdelen. Navnet "ekstrem" er i seg selv litt skremmende, men det fantes jo et kyllingspor også. I dette tilfellet virket ekstremdelen overkommelig.

En ting jeg ikke er så glad for, er at vi starter som rekke nr 2 på Flittig. Det betyr at det er 100 bak meg som gjerne skal forbi i løpet av de første 10 minuttene. Fra start går det rett ut på crossbanen og så inn i ekstremdelen. Jeg valgte kyllingsporet i første runden, ut ifra tanken om at hvis det skjer noe kluss, så vil det være i ekstremdelen. I følge arrangørene skulle forskjellen på ekstrem og kyllingspor være ca 20 sek.

Jeg tryna ganske tidlig på første runden, på en glatt stubbe/rot kombinasjon. Trangt var det selvsagt, kø bak meg med en gang. Bare det å få sykkelen opp igjen og plassert slik at de andre kom forbi tok masse krefter i varmen. Huff! Skulle det bli en slik dag hvor alt var slitsomt og vanskelig? 

Steinar punkterte og kom på 5.plass


Jeg konsentrerte meg om meg og mitt, så jeg klarte ikke å følge med på hvem som passerte meg. Derfor ante jeg ingenting om hvor i klassen jeg lå, ei heller de andre klassene. Men jeg så Siri fotografere og vinke i skogen, og May-britt ved inngangen til ekstremdelen. Etter ca 3 runder så jeg Becker'n stå ved målpassering og heie meg fram. Han la seg etter meg og ble der gjennom crossbanen, ekstremen og godt opp i skogen. Når jeg stoppa i bunnen av en nedoverbakke for å trekke pusten, tok vi en liten prat. men så fikk jeg se Per-Ivar Moi passere (kjører i samme klasse som meg), så da kastet jeg meg etter ham. Men akk, han forsvant fort. Jeg kunne da konkludere at han hadde tatt meg igjen med en runde.

Trangt om plassen


Varmt var det, men det var jeg forberedt på. Jeg så fort at rundetida ble sånn ca en halvtime, og rask hoderegning sa da at det ville bli 5 eller 6 runder. Av og til tenkte jeg at jeg kunne slakke av litt, så jeg slapp å kjøre den siste runden, men så tenkte jeg på i fjor, hvor jeg prøvde å kjøre en runde til, men ikke rakk det (ble flagga av på 2.30.06). Da kjørte jeg forbi hele køen som ikke orka mer, og vant en plass på det. Ergo måtte jeg kjøre 6 runder i år, dersom jeg rakk det. Jeg var sikker på at jeg kunne kjøre 2.5t uten å fylle, men hva med 3 timer? Det har jeg aldri prøvd før. Og hva med vannet i Camelbaken? Hvor lenge ville det holde? Jeg drakk jamt og trutt for å unngå dehydrering. Og alt gikk bra! Gikk tom for vann ca 15min ut på sisterunden, det var en bensinskvett igjen i tanken og jeg hadde ca 1.5min margin for å komme ut på sisterunden.

Magnus vant!


Når jeg kom inn som nesten sistemann fikk jeg vann over hodet både av Siri og ei hyggelig dame fra Røde Kors. Deilig!

Som sagt ante jeg ikke hvordan det hadde gått, sånn resultatmessig, men det viste seg at Mikkel hadde vunnet hele løpet, André på andreplass i elite, Magnus vant 30-39 med Bjørnar Wingestad på 4. og Thomas Smeland på åttende og Lars Olsen på 17. plass. Og selv kom jeg på tredje i 60+ med Steinar Olsen på 5.

Jørn Tore fikk åttendeplass i den store 40-49års klassen mens Terje Edvardsen kom på 21 plass i 50+ etter trøbbel med sykkelen. I klassen under 30 år kom Robin Martinsen på åttende.

Pallen i elite, Mikkel 1, André 2, Klingsheim 3


PK Svendsrud kom på tredje i junior etter ev veldig dårlig start. Håkon Nohr vant juniorklassen og kom på andre totalt.


Alle Bilder er tatt av Siri, de ligger på min fotoside.

Alle resultater: Speedhive

Suksess!