kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

02 august 2020

Nervepirrende for en gammel mann på NM. Men det endte godt.

Som kjent var jeg den ene halvdelen av team Becker'n Enduro på Jevnaker i helga. I går var det etappe, i dag var det 3t enduro spesial, altså rundt og rundt i tre timer med fellesstart.

Mette Fidje var helgas heltinne, vant begge dager
Anders stilte med et åpent sinn og relativt lave skuldre i årets NM. Han har prioritert andre ting i år, mye pga den pågående pandemien, og at vi derfor ikke kunne reise på internasjonale løp. Da har tida heller blitt brukt til å jobbe på huset og gjøre ferdig en del utestående prosjekter. Han har selvsagt trent, men ikke så mye som vanlig. Så har han akkurat kjøpt en 2021 Beta 300, den var knapt innkjørt når NM begynte. Har smatt en kjapp tur til RG3 i Sverige når den muligheten ble åpnet, men fjæringstestinga var ikke ferdig.

Så dermed ble det en litt "reise og se hvordan det går" holdning. Og det viste seg å være en fin innstilling.
Fra lørdagens etappeløp 

Jeg hadde jo tatt på meg  være forhåndsskribent for NMF, så jeg kontaktet noen av de jeg anså for å være favoritter forrige helg. Men det tyder på at flere hadde inntatt samme holdning, en god del hadde meldt seg på etterpå. Dette gjaldt f.eks forårsvinneren i Junniod, Håkon Engan Karlsen og Christian Presterud.

Det var et par riktige kanoner i senoirklassen, Even Heibye og Eero Remes. Til min overraskelse (men kanskje ikke andres) var Heibye raskest av disse to. Han vant suverent begge dagene, med Remes på andre på lørdag. Remes stilte ikke på søndag, det gikk noen rykter om sykdom. Men ingen av disse kjørte for norsk klubb, så de talte dermed ikke i NM.

Lørdagen kunne skilte med sterk sol og fint sommervær, egentlig nesten for fint. Varmen gjorde det ekstra utfordrende.
Gundersen har ikke glemt gamle kunster

Anders gjorde det bra i senior på lørdag, lå lenge på fjerde med bare Presterud foran seg av NM-deltagerne. André Eriksrud var rask i starten, men dabba litt av etter hvert. Ib var heller ikke helt der oppe. Til vår overraskelse stilte Kjetil Gundersen til start. Han har vi ikke sett på en stund, men han har ikke glemt gamle kunster. Han kom snikende bakfra, og et par av rundene henviste han Anders til femte. Det var ti runder til sammen, hver runde hadde to fartsetapper. Den første var vel mest crossbane, den andre var mest skog. Etter siste etappe var det en passe lang transportetappe. Til sammen bruke Anders ca 25 min på denne runden. Så hadde han et kvarter til å hvile, spise, skru osv før neste runde skulle kjøres. Når siste runde skulle kjøres lå Gundersen noen sekunder bak, og hadde også tapt litt de siste rundene. Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men han klemte til noe skikkelig den siste runden. Han slo Anders med 10 sek på crossprøva og 19 sek på enduroprøva, bare for å vise at han fortsatt kunne. Dermed ble Anders til slutt nr fem på første dag etter 8 runder a 40 minutter på sykkelen.
Presterud bytter luftfilter innimellom lørdagens runder

Hver fører kunne, pga smittevern, kun ha med seg en hjelper. Jeg var med Anders, Tom var med Martin Hovin. Presterud hadde ingen med seg, så Tom hjelp ham litt også. President Emilie var også der, så vi utgjorde en liten gjeng på lørdagskvelden. Veldig hyggelig med te og ljuging mens de mer seriøse (les: Becker'n) hvilte i bilen etter 6-7 timer på sykkelen.
Der var det også litt skruing å underholde seg med, Martins Honda sa klikk-klakk i framenden. Etter intense studier fant vi ut at det slarka mellom styrestem og øvre styrekrone. Dette ble elegant løst ved å klippe til shims av en ølboks og klemme imellom. Dette er jo en spiller ny sykkel, men Martin ligner kanskje litt på meg; standard kjøpesykler er lite stas, her må det modifiseres. Ergo har det blitt en Honda med ConeValve gaffel.
Shimsing vha Aass ølboks

Alltid moro å modifisere litt
I første dag av NM ble det da 1 Presterud, 2 Gundersen, 3 Becker'n, 4. Eriksrud, 5 Helgerud, 6 Ib.
Engan Karlsen måtte gi seg, skulderskaden fra i fjor er fortsatt ikke 100% leget.

Søndagen ble ganske nervepirrende. Gundersen stilte ikke til start, da økte jo sjansene litt for de andre.
Anders leder ut av første sving på søndag
Anders tok starten og ledet foran Eriksrud ut i løypa. Det kunne jo ikke holde, Heibye kom ganske fort bakfra og forbi. Presterud tok ham også igjen, men traff e stubbe når han skulle kjøre forbi, og havna langt uti skogen. "Det var det løpet" tenke Presterud, men kom seg inn i depotet og fikk reparert sykkelen. Tapte 10 min på første runden, men begynte opphentinga. Imens dro Heibye ifra, Ib plasserte seg sammen med Eriksrud foran Anders. Jeg sto og sekunderte der de kjørte av crossløypa og inn i skogen, der gikk det så sakte at jeg faktisk kunne rope beskjeder til Anders. Ved første sekundering (2. runde) klaga han på at hendene dovna bort, det gjorde vondt og han mista følelsen med styret. Jeg viste lite medfølelse og jaga ham videre. Jeg hadde plassert meg slik at jeg kunne følge med på Speedhive og sekundere ham med ganske ferske passeringstider. Jeg skrev opp poengsummene fra i går i sanda og prøvde å regne ut hvilken plass han lå på til enhver tid.
Regnskap i sanda


Jeg kom til at han i utgangspunktet lå på fjerde, men etter finregning så innså jeg at vi fort kunne snakke om pallen. Det var saker! Det hadde jeg egentlig ikke trodd i når vi reiste dit. Etter 4-5 runder tok Eriksrud ei pause. Jeg vet ikke hva som skjedde, men femterunden var 6 min dårligere enn fjerderunden. Og deretter hadde han et lavere tempo. Da var han ute av sammendraget, ihvertfall når det gjeldt pallen.

Et øyeblikk der trodde jeg Anders lå an til gull, men ropte det aldri til ham,. Jeg ropte "du ligger an til sølv!", men ettersom Presterud henta inn mann etter mann, modifiserte jeg det til "du ligger an til bronse!". Jeg var ganske nervøs der jeg sto, og bedre ble det ikke når Anders ropte at han hadde fylt bensin en runde tidligere enn planlagt. Jeg sto der klar med "BENSIN" på pitboardplata, men han kom meg i forkjøpet og ropte til meg at han hadde måttet fylle runden før. Det var etter ca 1 time og 15 min. Da innså jeg at han måtte fylle to ganger. Det går jo litt ekstra tid hver gang, men etterhvert innså jeg at avstanden fram til Ib (som lå foran) og Eriksen, Presterud og de andre som lå bak var så store at en vellykket fylling fra eller til ikke ville endre på rekkefølgen. Når det hadde gått drøye to timer ropte jeg "Du må vel ha mer bensin?", og han fylte ved neste depotpassering. Men han har det jo travelt, så han fylte ikke full tank. Det fikk han svi for til slutt, måtte over på reserven på siste runden, men alt gikk bra og han kom i mål. Jeg støtta meg på regnskapet i sanda, og gratulerte ham med bronsen. Han var adskillig mer fornøyd med bronse i år enn i fjor.

Jeg fulgte ikke så nøye med på de andre klassene, hadde nok med å konsentrere meg om det nervepirrende oppgjøret i senior. Men Mette Fidje vant begge dager, det synes jeg var moro at hun ble norgesmester. Vilde Holt var bare noen få sek bak på lørdag, men litt mer på søndag.

Pål Anders vant veteranklassen, det var det neppe noen som ble overrasket over. Gjermund Frostad på en like forutsigbar andreplass. Diss kjører jo like fort som mange i seniorklassen. Tom Arne kom på ellevte på lørdag, men startet ikke på søndag.

Kalbekkdalen på firetakteren sin
Blant juniorene klaffet det i år for Kevin Burud, han vant begge dager. Håkon Nohr kom på andre, Herman Ask på tredje. PK Svandsrud hadde en dårlig periode på lørdag, men kom seg igjen og endte på fjerde. Aleksander Kalbekkdalen som alltid plundret med Betaene sine har nå Husqvarna firetakter og kom på femte med den.

Så til premieutdelinga. Da viste det seg imidlertid at NM-komiteen hadde bestemt på forhånd at etappeløpet skulle telle mest dersom det var poenglikhet. Og det var det jo. Så da ble Anders nr 2 og Ib nr 3, begge med 42 poeng. Presterud fikk en velfortjent Norgensmestertittel, noe jeg tror alle unte ham. Han hadde 45 poeng. Ergo hadde det ikke gjort noen forskjell om Anders hadde slått Gundersen på lørdag.
SØLV i NM! Ikke dårlig. Jeg har gått litt ut av tellinga, men tror kanskje dette er sølv nr 3? Eller kan det være nr 4?
En høytidelig stund. Ja vi elsker på PA anlegget

Sammenlagtresultater for senior ligger her. OBS: r1  er søndag og r2 er lørdag (etappeløpet). Dette har de sikkert gjort for å få høyest prioritet på etappeløpet.
Komplette lister for alt sammen ligger på speedhive
Detaljene for etappeløpet finner du hos bedretider.net

Bildene fra lørdag er det Christian Berg som har tatt. Alle hans flotte bilder ligger som vanlig på livredd.

Jeg hadde også tenkt å skrive noe til nmfsport.no. Men det er det heldigvis allerede noen som har gjort. Jeg har dog noen bilder fra premieutdelinga på min fotoside

Etiketter: , , , ,