kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

28 september 2014

Historien om NM enduro 2014, sett fra Becker'ns depottelt

For ei ukes tid siden avtalte jeg med Anders at jeg skulle være med ham og Aleksandra på NM på Bjørkelangen. Det er alltid kjekt å ha noen til å hjelpe seg i depotet, med mat, skruing osv. Siden NM er et etappeløp er det adskillig mer å passe på enn på et "vanlig"  enduroløp.

Vi reiste på fredag, Anders først og Aleksandra og jeg litt seinere siden vi begge måtte på jobben litt vi kunne dra. Når vi kom fram, hadde Anders gått og sykla fartsprøvene og hadde vært i gjennom innsjekk. Jeg tok sykkelen gjennom teknisk kontroll og lydmåling. Alt var selvsagt i orden.

Foran det nye depotteltet
Anders har fått et depottelt av Carlsen Fritsøe (Stiltre på folkemunne). Det er veldig praktisk å ha som base.

Ved innsjekk fikk alle førerne et kjøreskjema som viser når de skal passere hver tidskontroll. Nå var forsåvidt dette løpet en ganske enkel utgave av et etappeløp med bare 3 fartsprøver og en tidskontroll pr runde. Ofte er det flere fartsprøver og tidskontroller mellom prøvene.
Alle førerne i eliteklassen skulle kjøre 8 runder. Hver runde startet med passering av tidskontrollen på en angitt tid. De hadde 42 minutter for å gjennomføre tre fartsetapper, spise, skru, skravle og gå på do. Dersom de ikke kom til neste tidskontroll til tida fikk de  straffeprikker som gir tillegg i sluttida.

Team Berg på morrakvisten
I eliteklassen var det Becker'n, Jean-David og Robin Holmes og Nils Nedberg som stilte herfra. I gjesteklassen stilte Magnus Berg. Han skulle kjøre 6 runder.


Start på første runde.

Førerne startet 3 og 3, med et minutts intervall. Anders startet i andre gruppe samme med Kjetil Gundersen og Vidar Lier. Vidar så vi ikke noe til, så det ble Kjetil og Anders som startet sammen alle 8 rundene. Starten foregikk ved å dytte sykkelen over riksveien til starten på første transport, så kunne man kjøre fram til første fartsprøve, "jordeprøva". Dette var rett og slett en runde på halmstubben på et jorde. Glatt og fælt, og med innlagt ekstremdel i form av betongsviller.


Jordeprøva
Så var det et transportstrekk gjennom en gårdsplass og videre langs en grusvei og gjennom skog, og inn på endurosporet på Bjørkelangen. Der var starten på fartsprøve 2, "enduroprøva". Den gikk i en del av det vanlige endurosporet. Det var her Anders regna med å ha best mulighet til å få et forsprang på de andre. Den siste fartsprøva var ei "crossprøve" som gikk delvis på crossbanen og delvis i skogen. Så var det ned til depotet igjen, og vente til de 42 minuttene hadde gått, og stille til start på ny runde.

Aleksandra var i depotteltet nesten hele dagen og sørget for varm mat, drikke og andre ting som måtte trengs  i pausene. Jeg hadde lånt sykkel med hvite skilt av Christian Otnes (tusen takk!) og kjørte fram og tilbake mellom teltet og enduro- og crossprøvene. Ved prøvene sto jeg ved start / mål med vann, briller og hansker i ryggsekken. Det var det eneste det var lov til å ta imot. All skruing måtte førerne gjøre sjøl, og bare i depotet. Jeg kunne være håndtlanger og ellers legge til rette.  Heldigvis ble det ikke så mye skruing, det var bare to ting som skjedde underveis. Bremsepedalen ble litt vridd og måtte rettes, og bunnplata datt av. Den fant jeg igjen, og Anders festa den provisorisk. Det holdt hele løpet.
Kjør der! Magnus taler av erfaring og peker ut et spor for Nils
Tida og rundene gikk, og Anders hadde ca 12-14 minutter pause mellom hver runde. For en del av de andre var det nok mer stress, mange plundra en del på transporten. Der var det bl.a. den berømte myra som skulle forseres. Magnus Berg ble borte i myra og måtte dessverre bryte allerede i andre runde. Han hadde søle til over salen og hadde ingen mulighet til å få sykkelen ut igjen alene. Innen han fikk hjelp og kunne komme videre var det gått så lang tid at han ikke rakk inn igjen til neste tidskontroll før respittida på 15 min hadde gått. Over og ut for en veldig skuffa gutt. Men Magnus gir seg ikke så lett. Seinere på dagen var han ute i skogen for å hjelpe de andre.
Det var mange som havna i myra

Nils kom inn som nr 27 i NM, og det er bra! Jean-David Holmes kom på 14. med bror Robin på 16, og begge disse var også  fornøyde med dagen.

For Anders var det ganske spennende. Vi klarte ikke helt å holde oversikten over plasseringa, å følge med på live timing på telefonen er ikke så lett før man forstår systemet. Jeg trodde ei stund at PK Bakke var foran, at Pål Anders Ullevålseter var foran og at André Wold Larsen var foran. Men faktum (når vi ser på listene) er at Kjetil ledet hele løpet og at Anders lå på andre plass etter hver runde utenom den tredje, da PK Bakke var 7 sek foran. Men etter fjerde runde lå Anders lå 4 minutter foran Bakke. Og derfra og ut lå han på andre. Pål Anders kjempet med André Wold Larsen om tredjeplassen. André var forferdelig sliten på slutten, men klarte å holde tempoet oppe. Han hadde 16 sek bedre kjøretid enn Pål Anders til slutt, men André fikk 60 sekunder tidsstraff på andre runde. Han har sannsynligvis kommet for seint til starten på den runden, og tapte faktisk bronsen på det.

Med velfortjent medalje rundt halsen

Konklusjonen på det hele er at en sølvmedalje i NM er et flott resultat og at Kjetil Gundersen var forhåndsfavoritten som innfridde. Dette resultatet må jo også gjøre det litt enklere på sponsormarkedet får vi håpe.
Til neste år får Anders startnummer 2. Vi gratulerer!

Flotte bilder finnes på livredd.info. 
Der kan du se hvordan forholdene ute på myra var.
Komplette resultater på NTS Timing