kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

27 april 2015

Bilder fra søndag

Nå har vi kommet til et hotell med internetforbindelse. Vi er allerede nord for Bordeux, så vi har tilbakelagt en drøy tredjedel av hjemturen. ca 1450km igjen, ca 17.5 timers kjøring.

Bildene lastes opp  mens jeg skriver dette,  og finnes på http://kvenna.piwigo.com. Stort sett alle søndagens bilder er tatt av Siri. Hun løp opp og ned langs gata der servicesonen, start/mål og litt av banen var.

Denne gangen har vi også tatt med bilder fra Siris kamera. Noen av dem er fra lørdagen (før start i prologen), men det får dere leve med.
Dersom noen vil ha bilder i større størrelse, si ifra så kan jeg sende på mail.

Depotaction


Å være på løp i Portugal har vært veldig artig, også for oss som ikke kjørte. Mye nytt å lære. Jeg trodde før vi dro at en EM runde ville være veldig "streng og seriøs" når det gjaldt reglement, tidspunkt osv. Jeg tenkte bl.a på om vi ville slippe inn i depotet alle sammen, eller om det f.eks bare ble delt ut en depotbillett (til mekaniker) pr deltager. Nå vet jeg jo ikke hvordan andre EM-arrangører gjør det, men i Valongo var det hele ganske laid-back. Alle kom og gikk der de ville. Tilskuerne sto i servicesonen, og ingen funksjonærer jagde noen fra noe sted. Men ingen sto egentlig heller ikke i veien med vilje, alle var bare ivrige og ville se mest mulig.Så fort jeg kom med bensinkanna og dyttet med et tydelig "excuse me!" åpnet det seg en plass.

Alle var blide og hjalp hverandre. Vi lånte f.eks bremserens av mekanikeren til start nr 1, Gomez. "Alle" lånte vårt verktøy. Jeg snudde ryggen til et øyeblikk mens verktøykassa til Anders sto ved serviceteppet. Etter to minutter kom jeg tilbake og så at det var fullt anarki i verktøykassa. En KTM hadde kommet inn og måtte bytte clutchpumpe. Det var jo ei verktøykasse i depotet, hvorfor da hente sin egen? Jeg innså snart at det beste jeg kunne gjøre, var å stå ved kassa og lete fram det verktøyet de spurte etter. Ingen skade skjedd. Alt ble levert tilbake med et smil og "obrigado", og KTM'n kom seg ut på neste runde.

Tidspunktene ble tatt på "feelingen". Jeg tror det var litt sånn at "når alle er klare, starter vi". På lørdag, når jeg satte inn sykkelen i Parc Fermé, spurte jeg når førermøtet og starten skulle være (starten var i tilleggsreglene satt til kl 11). Svaret var "the start is around one. The briefing is at twelve. Or half past...". Når søndagen kom, var vel førermøtet faktisk ikke så langt unna halv ett. Alt foregikk selvsagt på porugisisk. Martin og jeg sto og hørte på. Etterpå fikk vi et kort resymé på engelsk. Disse opplysningene tok vi så med oss tilbake til Anders og André.

Vi var i tvil om Martin ville rekke tre runder. Derfor gikk jeg ned til tidtagerne og spurte en funksjonær om løpet ble flagget av når tre timer var gått. "Yes, then we close the track" var svaret. Da var de 3.5 minutter igjen av tida. Nå så Martin kom, sendte vi ham bare rett igjennom servicen uten å stoppe. Kanskje han kunne rekke det? Når han kom til mål, sto det en portugisisk fører der og diskuterte med funksjonærene. Han fikk så legge ut på en ny runde. Martin spurte "hvorfor fikk han kjøre ut?", svaret var ganske enkelt: "Bare kjør du også". Jeg gikk ned etterpå og spurte hvorfor de ikke hadde flagget av? Jo, da hadde de bestemt at de skulle flagge av når vinneren kom i mål. Fint for Martin som fikk sin tredje runde, men litt forvirrende for alle.

En liten video (Becker'n er representert ved høyre støvel og bakhjul etter 28 sekunder):

SE omtale her

Resultatene som jeg trodde de var ved avreise kan du se her

Når jeg nå ser på FIM Europas offisielle side er resultatene anderledes. Der har de bare 10 deltagere i PRO-klassen (i virkeligheten var det 16 som kom i mål), slik at nordmennene ligger på 6,7, og 8 plass. Hyggelig for oss, men jeg forstår ikke hvordan denne lista har framkommet.
Sammenlagtlista for EM så langt viser at Anders ligger som nr 10 på lista (i poeng), men er rangert som nr 6? Her tror jeg noen bør rydde litt før de publiserer det på nytt.