kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

19 april 2020

Tyngre svinghjul på Noras RM125

Lodd og deksel på tilbud (bilde fra ebay)
Det er vel neppe noen hemmelighet at en 2000 modell Suzuki RM125 ikke er det beste man får til endurokjøring. Men det er nå den sykkelen vi har her, den har en historie som familiecrosser gjennom ca 15 år. Den er egentlig eid av et aksjeselskap med fire aksjer. Even, Nora og Fredrik fikk en aksje hver til bursdagene sine i 2005. Jeg har også en aksje selv.
Siden alle vi andre etter hvert har kjøpt oss andre velegnede sykler er det Nora som er eneste bruker på RM'n nå.

Den er lett og kjapp, men motorkarakteren er laget for crossbaner, ikke for skogen. Nå vil nok Nora kjøre både cross og enduro, men en litt mildere motor er nok en fordel uansett. Et gammelt jungeltriks er å sette på et tyngre svinghjul, akkurat som vi dreier av svinghjulet når vi vil ha en motor med kjappere aks og skarpere motorbrems på en større firetakter.

Først må man sikre seg at det er spent opp rett
Andre "problemer" med RM'n er at den har standard fjærer, mens Nora er lettere enn en std crosskjører. Enduro krever også mjukere færer enn cross. Derfor fikk Nora mjukere fjærer til bursdagen i februar. Våren kom litt brått på i år, derfor ligger fjærene fortsatt i esken. Gaffelen skal også overhales når fjærene skal inn. jeg burde nok også redusere litt på kompresjonsdempinga, vi får se om jeg finner noen shims å fjerne.

Så er det bare å dreie i vei
Jeg har også spandert på Mitas C18 / C19 superlight (grønn stripe) dekk. Dette er dekk jeg liker veldig godt sjøl, så jeg håper de faller i smak. Dekkene kjøpte jeg på Gotland i fjor, MC&Cykelhallen i Visby har alltid tilbud på div varer under GGN.

Jeg handler jo en del på ebay, og jeg fant et veldig bra tilbud på svinghjulsvekt / lodd til RM125. Det kosta 40$ med et nytt, cnc-frest, dypere tenningsdeksel. Det eneste aberet var at det var for en RM125, 2001-2004 model. Jeg googla litt og fant ut at motoren hadde fått en ganske stor gjennomgang til 2001-sesongen, ny tenning var en av endringene. Men annen googling tydet på at tenningsdekselet var likt over flere år, så jeg tok sjansen.
Så spenne opp i rundmatebord i fresen og frese litt
Tenkte som så at for 40$ får jeg ihvertfall et fint deksel, om loddet er altfor ulikt får jeg heller lage et nytt fra bunnen av. Og det stemte ganske bra. Dekselet passa, loddet så også ut til å kunne brukes etter litt modifisering. Men bloggen / instagramkontoen heter jo ikke Kvenna Mekaniske for ingenting, så jeg regna med at det skulle la seg ordne.

Etter prøvemontering med rød voks.
Noen målinger seinere viste det seg at det ikke skulle store endringene til. Jeg måtte dreie vekk litt nær senter, det er en forhøyet kant på svinghjulet. Videre viste det seg at naglene i svinghjulet er flyttet litt utover på 01 modellen, altså måtte fordypningene der naglene sitter lages litt avlange. Når dreiing og fresing var gjort, skulle det prøvemonteres. Litt rød voks fra en Babybel ost er et supert hjelpemiddel til å måle at det faktisk er klaring der det trengs. Det viste seg å passe, så da skrudde jeg det sammen. Så får vi se på neste trening da, om Nora merker noen forskjell.

Jeg har lagt ut en kort video om dette på Instagram.
Montert

Med nytt deksel

Etiketter: ,