kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

21 juni 2020

Fjerdeplass på Flittig Grand National

Nye gode opplevelser på løp! I dag kom jeg faktisk hjem med premie fra et nasjonalt løp, det har jeg ikke gjort siden jeg ble tredjemann (av tre) på King of Snow i 2012 eller deromkring. Den gang var det jo bare fordi alle fikk premie, i dag hadde jeg faktisk folk bak meg på lista.
Veldig glad fjerdemann

Noe av hemmeligheten er jo selvsagt at Asbjørn Sletholt hadde definert en 60+ klasse. Der var vi 6 stk, jeg ble altså nr 4. Jeg burde egentlig blitt nr 5, Steinar lå noen sekunder foran meg på siste runden. Men når han kom til mål var det ca 30 sek igjen, og han stilte seg i kø for å vente på flagget. Jeg, derimot, hadde ambisjoner om en runde til. Jeg visste det var omtrent akkurat, men gassa på. Dermed kjørte jeg forbi hele køen som sto og venta, i den hensikt å rekke en ny runde. Men det gjorde jeg dessverre ikke, jeg ble isteden førstemann som ble flagga av. Og slik gikk det til at jeg kom på fjerde og Steinar på femte i 60+ klassen. I 50+ klassen var det 34 som starta, så der hadde det helt klart ikke blitt noen premie på denne karen. Der hadde jeg kommet inn som ca 25, ikke så verst det heller egentlig.

Team GKN
Når vi snakker om 50+, der hadde vi 4 påmeldte fra oss. Steinar Tingvoll, Magne, Jon og Bjørn. Bjørn meldte avbud, mens Magne og Steinar utgjorde team GKN som vanlig. De kjørte også nesten like fort, og endte på 21. og 22.  plass med Magne et halvt minutt foran Steinar. Jon kom på 18 plass, noen få min foran Magne.
Magne dukker fram fra støvskya

Dagen ble som antatt, varm. Riktignok ikke så ille som frykta, men de to første rundene var ille. Etter to runder gikk jeg i depotet, tok av hjelm og trøye, helte 1l vann over hodet og fortsatte. Deretter gikk alt så meget bedre. Etter hvert kom også skyene og litt vind. Dessuten var det jo tørt, så støvet var totalt på første runden, mest på crossbanen, men også inne i skogen. Jeg følte meg helt bortkommen etter 200m fra start, så ingen ting. Mange andre gasser jo bare på inne i støvskya og håper det beste. Jeg tror også noen angra på akkurat det. Jeg tør ikke sånt, så derfor ble jeg langt etter til å begynne med. Kjørte meg heldigvis oppover etter hvert.
Ganske opplagt så langt

Flittig Grand National har blitt et kjempeløp på alle måter. Kjempebra løype (bortsett fra støvet), kjempegod deltagelse (176 forhåndspåmeldte, over 180 totalt) og kjempehyggelig å endelig kunne møte alle venner og bekjente i miljøet igjen.

Apropos løypa. Det er ikke måte på hvor mye jobb de har lagt i den. Der det før var bunnløs søle og røtter er det nå noe som kan minne om en traktorvei. Lettkjørt og fin. De har beholdt noe skogsterreng, røtter osv, men i går holdt det veldig bra, det er som sagt tørt i skogen nå. Fjellskrenter opp og ned er det selvsagt også, men ikke noe som ikke er kjørbart.
Metallolsen på asfaltbanen

Den største klassen var 50+, men også flere av de andre breddeklassene hadde over 30 deltagere. I hovedløpet var det 159 startende, inkl  11 C-kjørere. Om C klassen så er min personlige mening at de burde få kjøre for seg selv. Å starte i enduroløp for første gang med så mange andre som hele tida skal kjøre forbi er ingen god introduksjon til sporten. Mener nå jeg.

I 14-29 hadde vi med onsdagens juniorvinner Robin Martinsen. På Flittig gikk det ikke like bra, han måtte bryte etter bare 3 runder. Jeg fikk ikke snakke med ham etterpå, så jeg vet ikke hvorfor.
I junoir Elite hadde Aleksander en god dag ganske lenge. Han lå an til en fjerdeplass, men sykkelen svikta (noe som jo forfulgte ham i hele fjor også). Denne gangen var det noe med bremsene foran. Han endte dermed på åttende.
Nils på vei mot tredjeplass

I 30-39 var det Nils som ble dagens helt, han kom på 3.plass og ble dermed vår best plasserte breddekjører. I tillegg vant han en hjelm i gavelotteriet, så jeg regner med at han var rimelig fornøyd med dagen. Her ble Per Erik Kristoffersen nr 5, Bjørnar Wingestad nr 14 og Martin Aakre nr 16.

I 40-49 hadde vi også med folk; Kjetil Klausen ble nr 14 og Knut Einar nr 21.

Vi hadde også med Jacob Linstad i 85cc 10-12. Han kjørte bra, akkurat som han gjorde på Lampeland på onsdag.
André Wold Larsen forfølger Aleksander

Hans far Jan Tore kjørte C klassen og kom der på 10. plass. Der hadde vi med mange. Olav Vaa vant, Torleif Vaa kom på femte, Eivind Kløverød på sjuende, Dan Lindkjølen på åttende og Stein Tore Johnsen på niende.

Og sist, men ikke minst Eliteklassen. Her finner vi NMK Kongsbergs ikke helt ukjente crosskjører Mikkel Mikkelsen. Han har begynt å like enduro, og han liker å vinne. Det gjorde han i går. Han vant klassen, løpet og fikk 3000kr for beste rundetid! Vi gratulerer! Han får vi nok se mer til framover.
Knut Einar er glad og fornøyd

Alle bilder er tatt av Siri. Du finner flere på min fotoside
Alle resultater på mylaps


Etiketter: , ,