kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

04 mars 2015

Litt sponproduksjon

Det er jo moro å kjøre endurosykkel, men vi må ikke glemme en annen viktig ting med hobbyen; å produsere aluminiumsspon.

Jeg har jobbet ca 80% siden i fjor høst, og føler at jeg nå har litt mer overskudd, ihvertfall i perioder. Dermed er det krefter til noen småprosjekter.

Jeg bygde ferdig Schumatech 550 digitalmåling til fresen før jul. Dette var noe jeg begynte med for flere år siden. Når jeg fant fram delene så jeg at den ene pakka var poststemplet i mars i 2011. Ting Tar Tid i Kvenna.

Fres med digitalt målesystem

Et annet prosjekt er å lage nytt feste til styredemperen. Jeg fant ut at styret på endurosykkelen var for høyt, så jeg tok vekk alt som heiste styret opp. Det betyr at styredemperen må monteres over styret istedenfor under som tidligere.
Jeg kjørte uten styredemper på Haslemoen, og tror at den hadde hjulpet på det vanskelige føret. Jeg satte meg derfor mål om å lage nytt feste før NC1.

Festet lager jeg av ei 6082-T6 aluplate som jeg skrur fast med to av skruene som fester styreklamrene.

Å gnage dette ut i alu gir ro i sjelen og glede i hverdagen. Mesteparten gjøres i fresen, men siden jeg ikke har hverken rundmatebord eller borstang med skjæret på "feil side" til utboringshodet måtte jeg i dreibenken for å lage noen runde styrehylser på undersida av festeplata. Disse skal passe ned i utsparingene i styreklamrene slik at festet ikke flytter seg ved en smell.

Jeg ble ikke ferdig til NC1, men nå er det gjort. Det eneste som gjenstår nå er ei pute til å legge over. Den må nok spesiallages, de vanlige styreputene passer ikke helt lenger.

Bakkskive er greit å ha for å spenne opp spesielle fasonger. Her er ei styrehylse dreid.
Ferdig montert. Kanskje litt vel kraftig, men...