kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

20 april 2015

Tidlig kvelden i dag

Etter en tidlig morgen kom vi godt i gang og fikk kjørt minst like mye som i dag som i går.

Vi krangla litt med dama inne i GPS'n i Clermont-Ferrand. Det er en ny motorvei mot Bordeux,  men hun sendte oss rett inn i sentrum og ville ikke la oss kjøre den ruta som var skiltet for lastebil mot Bordeux. Vi måtte da stole på den menneskelige GPS som heter Siri og det gikk mye bedre. Resultatet var at vi nå kjører utenfor motorvei et stykke. Men  bygdeveiene er helt fine. Her omkring er det ganske kupert, og Ivecoen må bruke sine 130 hester.

Litt tilløp til panikk ble det når det begynte å lyse ei lampe for motorstyring. Vi stoppa på en rasteplass og ringte Ivecos 24t service i Danmark. De trodde ikke det var så farlig siden den ikke kom igjen etter å ha stoppet motoren og restartet. Sjekka med bileieren og han mente det ikke var noe å bry seg om siden de hadde sletta noen feilmeldinger for dysene tidligere. Han tror kanskje det er litt dårlig kontakt til ei dyse. Vi ble enige om å prøve videre etter en stopp med telefonering og feilsøking en times tid.

Men rett etter at vi kjørte videre fikk vi se et skilt til overnatting. Vi fant et eldre ektepar som bare snakker fransk, men er hyggelige og leier ut dobbeltrom med frokost for 50€. Vi slo til. Omgivelsene er en typisk liten fransk bondelandsby. Veldig koselig i fine omgivelser. Ikke noe fjas. Her er det som det pleier.

Så i kveld er det tidlig kvelden og rom med seng. Var på plass i rommet ved åttetida. I går la vi oss seint og våkna tidlig, i dag legger vi oss tidlig og dama har frokosten klar kl 0800.



Siri kjører lastebil som bare det, ingen problemer. Hun liker det bra, men er vel litt skeptisk til å kjøre på alt for trange steder.

Livet i høyre fil er litt spesielt. Alle har fartssperre på 90, men det er bittesmå forskjeller allikevel. Så det blir en form for kappkjøring hvor alle smeller til og kjører forbi så fort de har en sjangs. Det kan ta mange hundre meter å komme forbi, men det bryr de seg ikke om. Ofte er det jo 3 filer hver vei. Vi har en fordel i dette kappløpet, Ivecoen gjør 90 nesten uansett, mens mange av de andre dabber av en del i motbakkene.

Forbikjørt av en 22m lang konkurrent!

Nå har vi ca 36 mil igjen til Bordeux og ca 60 til den spanske grense.
I morra ettermiddag/kveld en gang begynner vi på Spania tenker jeg.