kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

29 oktober 2016

Dagens navn: Magnus Hoel

Dagen startet med at Magnes telefon vekte oss kl 0440. Ja, akkurat. Tjue på fem. Frokosten på vårt B&B åpnet kl fem, og da var vi på plass. Vi var i bilen og ute på veien litt over halv seks. Vi mente at dette var nødvendig for å unngå gjentagelse av fjorårets stress før start, da vi ble sittende i en timeslang bilkø for å komme inn i depotet.
Nok om fjoråret, tilbake til nåtida.
Nå vi kom inn i depotet var Nils og Kristian allerede på plass og hadde gjort avtale med parkeringsvakyeme; alle vi skulle stå sammen. I løpet av et kvarters tid var alle tre bilene på plass. Det var stupmørkt, kaldt og et voldsomt vindvær. Jeg begynte å bli engstelig for at jeg hadde kledd med for dårlig, jeg ønsket meg ei ulltrøye. Men det var det lite å få gjort med, resten av klærne mine lå på vårt B&B.
Når det begynte å lysne bar vi bort mat, drikke, briller osv til depotet vi satte opp i går. Så var vi egentlig klare, da var det bare å vente til klokka blei 8. Ved de tider selet vi på og reiste ned på startsletta. Da var vi såpass tidlig ute at vi kunne velge startposisjon fra øverste hylle. Magne, Nils og Tom valgte posisjoner litt til høyre for midten, mens Magnus og jeg sto til venstre. Nils var lengst framme, i andre rekke. Magne sto i fjerde og jeg i femte. Magnus var i sjette og Kristian i niende. Tom meldte seg på veldig seint og måtte stå bakerst.

Starten gikk, og det tetnet fort til foran første sving. Vi var drøyt 1000 stk i startfeltet vårt, og da blir det fort litt kø der sletta går over til en traktorvei.
Det var også en del tryninger bortover veien etter sletta, så det gikk litt i rykk og napp. Men litt etter litt løste det seg opp og begynte å flyte bedre.
I den første runden kjørte jeg sammen med en del andre som holdt ca samme fart. Det var moro, men de kjørte etterhvert fra meg og jeg ble kjørende litt for meg sjøl. Da tror jeg tempoet falt litt.
Det eneste problemet jeg egentlig hadde var et sted hvor vi kjører på skrå opp et glatt fjell. Fjellet er glatt og mange hadde trøbbel med å finne feste og framdrift. Jeg var smart og la meg helt nederst mot kanten hvor det var ei ledig stripe. Det gikk bra helt til en luring ovenfor meg fant ut at han skulle velte nedover. Han velta på meg og jeg velta ned en bratt skråning. Heldigvis lå sykkelen igjen oppe i løypa, det var bare meg som rulla nedover.
Jeg fikk krabba meg opp til løypa igjen og kom meg videre.

Jeg var spent på hvordan Bridgestone framdekket ville fungere. Det fungerte meget bra i den djupe søla, og heller ikke dårlig på fjellet. jeg velger nok samme løsning neste år.
Jeg hadde, som mange andre, trøbbel med at sola var veldig lav til å begynne med. Det var vanskelig å se der man hadde sola i mot. Etter å ha vært i depotet og byttet briller ble det bedre.

Nils hadde samme problem og tok av seg brillene. Det resulterte i mye søle med småstein i ansiktet og også i øynene dessverre. Han måtte en tur på sykestua for å få hjelp til å plukke ut litt rusk.

Tom punkterte på andre runde og kjørte inn i depotet. Der traff han Nils som behøvde hjelp med øynene. Det resulterte i at Tom glemte å sjekke hvorfor bakhjulet oppførte seg rart, og la ut på ny runde. Så var det inn i depotet igjen og der fikk han faktisk låne et bakhjul!  På med det, og ut igjen.
Magnus punkterte også, men det var seinere i løpet. (når skal de lære å bruke mousse?)
Kristian og Magne var begge godt fornøyde. Dvs Magne var litt skuffa over at han var tre minutter for seint til å rekke fem runder, men var veldig fornøyd med sin 192. plass i klassen (av 432). Jeg ble 301 i samme klasse, begge hadde fire runder.

Magnus ble bestemann av oss,med en 68. plass i klassen under 30. Vi gratulerer!
Nestemann ble Nils på 120. og så kom Tom (152) og Kristian (200). Alle kjørte 5 runder.

Neste plan på programmet er å komme seg hjem igjen. Nils og Kristian tar båten i natt, Magnus og Tom i morra tidlig. Magne og jeg har billett til mandag morgen, men satser på å kapre en ledig plass i morra tidlig. Så derfor står Magnes telefonalarm atter en gang på 0440...

Alle foto: Magne

Småstein i øyet er ikke å anbefale
Dagens helt
Kristian :sølete og glad
Nils, nå med briller 
Magnes KTM etter målgang