kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

27 november 2018

Vinterservice, første akt

Siden vintern nesten er her og jeg har vondt i beinet og ikke klarer å kjøre sykkel så må det bli litt alternative aktiviteter. Dessuten er jo GGN gjennomført og det var forsåvidt sesongavslutningen for min del, også mentalt.

Men nå er det altså servicetid, og jeg har tatt mål av meg til å overhale min superfancy Öhlins styredemper sjøl. Jeg sendte en mail til Norsk Motorimport som er offisiell Öhlinsimportør her i landet. De var velvilligheten selv og sendte meg deleliste / tegning og en "WSM" som vel må bety Workshop Manual, antar jeg. God service!
Fancy styredemper (toppen)


Jeg var innom Motospeed på veien til GGN for å kjøpe et service kit til demperen. For å gjøre service trenger man også noen spesialverktøy, men disse satser jeg på å lage sjøl for at det ikke skal bli helt urimelig dyrt. Siden veien blir til mens man går, blir verktøyene produsert etter behov.
Fra undersida
Det jeg har laget så langt er en holder for å holde stasen fast i skrustikka og et "pin tool" som er til å skru ut/inn noen kraver med gjenger og to hull i kanten.
Holder for å sette demperen i stikka.

Så har jeg kjøpt inn Loctite 2701 og har såvidt begynt å demontere.

Apropos kjøping av Loctite så gikk jeg på en liten smell når jeg kjøpte 222 på ebay. I det jeg klikket fikk jeg se at det var ei 250ml flaske, ikke 50ml som de vanlige er. Så hvis noen trenger 222 så er det bare å komme med tomflaske så skal du få.

Videre er jeg godt i gang med å smøre opp link / svingarmslagrene. Måtte bytte et par nålelagre og et par simringer, men alt så helt fint ut. Det hadde ikke kommer vann inn noe sted.

Bakdemperen er pakket i eske for å dra på servicetur. Framgaffelen tar jeg sjøl, som vanlig. Så skal det byttes stempel og litt annet.
Fortsettelse følger.
Pressing av nålelager inn i svingarmen
Gasgas, noe demontert

Loctite type XXXL



Öhlins kaller dette "pin tool"
Pin tool fra oversida

Etiketter: , ,