kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

06 juni 2019

Endelig! Klubbløp på Lampeland

For første gang siden snøen gikk skulle jeg ut å kjøre enduro. Gledet meg til det, men regna med at manglende trening ville ta helt knekken på meg på klubbløpet i går. Det har vært mye å gjøre både på jobben  og hjemme etter at jeg kom hjem fra Wess, så trene har jeg ikke fått gjort. Har vært ganske sliten og følt meg litt i ørska.
Jeg møtte opp i tide, men når jeg skulle sjekke inn gikk det opp for meg at jeg burde hatt med transponderen. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på, verken å lade den eller å ta den med. Det beskriver vel kanskje sinnstilstanden ganske bra.
Men med gode venner går det bra, jeg fikk låne transponder av Henrik Berg når han var ferdig i 85cc klassen.

Henrik vant 85cc klassen
Det var altså to klasser, 85cc og voksne. Ungdommen (to stk) først i en halvtime, vi andre (13 stk) etterpå i en time. Tom Arne hadde merka opp løypa, Øystein hadde gjort det formelle, BedreTider var tidtagere og alt gikk knirkefritt for seg.
I vårt løp var det tre klasser; Åpen Junior, Åpen Senior og Veteran. Vi kjører de samme klassene både i enduro og MX, slik at vi kan kåre en totalvinner til høsten.

Becker'n, favoritten som innfridde
Jeg hadde som sagt ingen forhåpninger om å holde ut i en time. Jeg satte ut nødproviant i depotet; en banan og en boks Monster Energy. Selv om vi var bare 13 stk til start og kunne fått plass på ei rekke, starta jeg i andre rekke. Jeg tenkte å legge meg bakerst og bare tøffe rundt etter de andre så lenge det gikk. Det viste seg at jeg ikke var helt alene om den taktikken. Så jeg ble vel ikke helt sist ut fra start allikevel.

Magne og Bodil så på
Vi hadde til og med publikum! Magne, Tom, Tor Øyvind + Henrik og Christian Berg (dvs 2x Livreddfotografer) og mange andre stilte opp som publikum og heiagjeng. Og heie, det gjorde de. Samt sekundere. Dessuten hadde tidtagerne ei stor klokke som viste hvor lenge det var igjen å kjøre. Så det var stor stemning ute i løypa. På et tidspunkt var det også tydelig grillpølselukt på toppen av den bratte veggen.

Øystein kom på andre, både totalt og i klassen
Apropos veggen. Der hadde Tom Arne lagt ut et kyllingspor til høyre. Jeg pleier jo å kjøre opp veggen (klarer det som regel greit), men i går bestemte jeg meg tidlig for at det gjeldt å spare på kreftene og å minimalisere risiko dersom jeg skulle klare å kjøre en hel time i strekk. Ergo kjørte jeg kyllingspor. Og det lønte seg! Mange hadde trøbbel med veggen, det var ganske vått og sølete og dersom noen da stenger ditt utvalgte spor er det ofte vanskelig å komme opp et annet sted. Så på toppen viste det seg at jeg hadde kjørt forbi noen flere. Da begynte det å gå opp for meg at dersom jeg bare orka å holde på i en time så kunne det hende jeg ikke kom sist.

Eirik Bøhm på KXF450
Så prøvde jeg å holde samme lave tempo, da, for å ikke slite meg helt ut. Kjørte sakte på crossbanen, slik at jeg kunne få ned pulsen litt etter anstrengelsene i skauen. Imens drev de andre på med sitt. Becker'n passerte meg ca en gang pr runde, Øystein nesten like ofte. I juniorklassen kjørte både Aleksander Kalbekkdalen veldig fort, han lå foran Øystein en god stund. Men så ble det stille...
Hva skulle du der da, Aleksander?
Etter bildene (og rundetidene) å dømme var han en god lang tur ute i skogen. Med en runde på over sju minutter tapte han nok bortimot en hel runde på den ekskursjonen. Da Kjørte både Øystein og Herman Ask forbi, og slik ble stillinga også i mål. Tom Arne kom på femte totalt, slo Jon (7 totalt) og vant veteranklassen. Jon på andre i klassen, Steinar og jeg på tredje (9 totalt) og fjerde (10 totalt). Marcin kjørte også veldig bra. Han hadde ambisjon om topp ti :-) og kom inn på sjette totalt. Martin Aakre kom på sjuende totalt. Bak ham var det et gap på 3 runder ned til Steinar og meg (9 runder). Bak oss kom Ingar Fjeldheim med 8 runder, Robbin Martinsen (5 runder) og Eirik Bøhm (3 runder) med Kawa KXF450(!) Han burde fått en egen innsatspremie.
Marcin var godt fornøyd


Resultatene lå på Mylaps før jeg kom hjem. Det var sikkert også live timing. Bildene finnes på livredd.info

Etiketter: , ,