kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

15 mars 2020

Handguards, Kvenna style. Avsnitt 1

På Lunner fikk sykkelen en ny smell på venstre side, både handguard og clutchhendel knakk. Det førte også til at venstre holkevarme gikk føyken, regner jeg med. Det så ihvertfall ikke bra ut der handguardbøylen hadde skrapet seg innover styret. Handguardbøylene mine er 6 år gamle, og den venstre har tydeligvis fått nok. Jeg krasjer nesten alltid på venstre side. Når jeg var guttunge, var det alltid på det venstre kneet det ble hull i buksa. Jeg har knekt venstre arm / hand i to ulike krasj på asfalt, aldri den høyre. Resten av livet mitt er jo også litt venstreorientert, så det er vel bare slik jeg er.  Den venstre hanguardbøylen ble også sveiset i vinter, etter at den knakk i en krasj på Lampeland.

Så nå må det nye til. Et raskt besøk host Twisted Engineering viser at listeprisen for to nye bøyler er $105 + frakt osv. Dvs tett innpå 1000 kr pr stk innen de er her i gamlelandet. Nå finnes det jo et begrep som heter "selvgjort er velgjort", så da fant jeg ut at jeg skulle lage meg et sett sjøl. Vel, ikke helt sjøl, men planen er å vannskjære et par emner av 10mm 6082T6 alu plate, pusse / frese litt på dem, bore og gjenge et M6 hull og bøye dem til i en passende fasong. Regner med at det blir litt billigere, og så er det jo alltid moro med noe hjemmelaget. Plasten kjøper jeg fra Enduro Engineering som vanlig, ved behov. De røde plastbitene jeg har nå er ganske nye, men den venstre (surprise!) har en skade etter at jeg datt ned av veggen dagen før klubbløpet hos Øystein.

I helga har jeg rigget meg til med hjemmekontor, har ikke tenkt meg på jobben hver dag framover. Er ikke i karantene, men prøver å være forsiktig.

Første jobben på det nye hjemmekontoret var å tegne ei DXF-tegning til bøyleemnene.

Så jeg tok av den gamle bøylen, retta den i skrustikka slik at den ble flat, og skred til verket med skyvelære og meterstokk. Det blir ikke kliss likt, men likt nok.
Knakk rett ved siden av Jørgens sveis
Ikke så veldig komplisert konstruksjon, akkurat

Slik ble det i CAD programmet

Etiketter: