kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

22 mars 2020

Hm, hvorfor gjorde dere det slik da, Bimota?

Å kjøre Bimota er fantastisk. Et kort, stivt chassis i en motorsykkel som er så kjapp i styringa at du treffer kerbsen i innersving før du vet ordet av det om du bruker bremse og styrepunktene du har vent deg til med en annen sykkel. Lett er den også.

MEN

Den svarte radiatorbraketten synes her
Å skru Bimota er en serie med frustrasjoner. Jeg har vel nevnt at det tar 4 timer å bytte olje. Nå har jeg motoren ute av ramme for div vedlikehold, men man må også ta den ut av ramma for noe så enkelt som å justere ventiler. På enkelte andre modeller må man slippe ned motoren for å bytte plugger.
Sveisa på en pinne til å dra i

Alt dette har jeg vent meg til, så det er greit. Jeg kjører jo så lite med den at jeg ikke akkurat justerer ventiler hvert år. Det er faktisk 18 år siden sist! Men nå var det på tide. Jeg har tatt av sylinder og topp, tenkte å overhale med nye ventiler. Alle skruer var enkle å få ut, med ett unntak: En M8 som står opp ned foran sylinderen, mellom eksosportene. Den skal i utgangspunktet bare sørge for at toppakningen holder tett rundt vannkanalene. Det er en maken M8 bak, mellom innsugskanalene. På sidene står det tilsvarende skruer ovenfra og ned, inne under toppdekselet. I tillegg er det trekkstenger som går helt ned i blokka, disse skal ta kreftene fra forbrenninga når stempelet går ned.
Skar den rett av


Denne ene M8 bolten har Bimota bytta ut med en Unbrako, og i tillegg brukes den som feste for nedre radiatorfeste. Den bolten har skapt mye plunder og også bekymring. Det begynte med at jeg bare stakk en unbrakonøkkel opp i hodet (som altså står opp ned) uten å kikke så nøye, alle de andre M8 boltene gikk jo så lett å løsne. Nøkkelen glapp. jaja. Prøve på nytt. Ikke lenge etter var det sekskantede hullet nesten rundt... Neste operasjon var å banke inn et Torx-bit, det er jo et gammelt jungeltriks. T45 passa bra.
Men det vrei jeg rett av. Da begynte de gode rådene å bli dyre, fresebenken neste. Men i fresebenken fikk jeg ikke noe til å bite på Torx-bittet, det er jo ganske hardt. Prøvde så å sveise en tynn pinne fast i bittet for om mulig å nappe det ut med en glidehammer, men forgjeves.
Så det ble baufila som løste den saken, jeg måtte skjære av både radiatorbraketten og bolten. Så tilbake til fresebenken. Bora ut bolten som satt ganske så plundrete til. Men heldigvis er jeg en samler og skrotnisse (som tidligere nevnt) så jeg har mye kjekt verktøy, blant annet en lang, tynn ER11 spennhylseholder som jeg spenner opp i fresechucken.

På fresebordet, den avkappede bolten på venstre side
Så da gikk det slag i slag med senterbor, tynt bor og til slutt en 7mm bor. Selv da slapp ikke bolten taket i sylinderen, den knakk bare av.
men da kunne jeg ta av sylinderen så det ble lettere å komme til. Så var det samme trafikken en gang til, men den stumpen som sto igjen i toppen. Senterbor, tynt bor osv. Endte opp med et 6.8 bor, som jo er  dimensjonen for M8 gjenging. Da forsvant det meste av skruen, men til gjengjelde ble gjengene litt for slarkete til at jeg turte stole på dem. Men verktøysamlere har jo Helicoilsett, så det ble en M8 Helicoil. Gjenget vha gjengeapparatet i fresemaskinen. Dette er en snedig innretning som har en slurecluch slik amt man ikke brekker tappen om det skulle kile seg fast. Dessuten har det en mekanisme som gjør at tappen roterer baklengs (ut igjen) når man mater oppover. Det er også en viss slark sideveis, slik at man treffer hullet om det ikke skulle være 100% sentrisk.
Jeg må si at jeg trakk et lettelsens sukk når jobben var gjort og jeg kunne sette inn en bolt og se at den traff som den skulle i den nye M8 gjenga.

Så da er spørsmålet som i overskrifta; hva slags bolt har de egentlig brukt? Ihvertfall ikke en som liker seg sammen med aluminium i spruten fra et framhjul gjennom 20 år. Jeg må nå lage et nytt feste til radiatorholderen og svise den samme igjen, men det burde ikke være så komplisert. Og hva slags bolt skal jeg bruke når jeg monterer, mon tro?
Senterbor i lang ER11 holder

Først tynt,

så tykkere
Så fikk jeg av sylinderen
Samme metode en gang til
Fram med M8 Helicoil
Gjengeapparat er kjekt
Puhh! Da kan vi sette inn Helicoil
Jippi! Skruen går inn. Hullet er riktig sted

Etiketter: ,