kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

08 oktober 2015

Vellykket tur til hjelpemiddelsentralen

Planen var jo å sette inn min gamle Rekluse Z-styart clutch i 15 modellen. Jeg begynte med dette med det samme jeg fikk den nye sykkelen hjem. Tok ut clutcjhen fra den gamle, tok av dekselet på den nye, la inn platene. Men akk o ve! utløsermekanismen passet ikke i den nye motoren! Det kan tyde på at selv Gasgas har latt utviklingsingeniørene få boltre seg litt mellom 2006 og 2015 selv om motorene ser ganske like ut utapå.
Da ble jo gode råd dyre. Jeg kjørte et par treninger og klubbløpet med manuell clutch, men innså at mitt valg å installere automatclutch for noen år siden hadde en tydelig årsak. Det blei mye kveling og kicking. Slikt hjelper ikke på hverken humør eller framdrift.

Egentlig burde jo slike hjelpemidler som Rekluse vært gratis for alle eldre herrer. Men kommunen har neppe slikt på lager på hjelpemiddelsentralen, ihvertfall ikke for Gasgas.

Så jeg tok mot til meg og bestilte en flunkende ny Rekluse Core EXP 3.0. Flott skal det være. Den eneste jeg fant i nærheten (jeg må jo ha dette klart til Lunner) var hos Karlstrøm Motor i Sverige. Et lite aber var at de ikke ville sende til Norge. Løsningen ble å sende den Poste Restante til Strømstad og hente pakka der. Det fikk være hjelpemiddelsentral god nok. Jeg dro til Strømstad 0530 på tirsdag, henta pakka, var innom Tandberg MC på veien hjem (pakning og GRO mineralolje) og var tilbake på jobben 1145. Så ble tirsdagskvelden og onsdagskvelden brukt til installasjon innimellom TV-titting, barnepass, hosting og suppespisng. Siri har nemlig vært syk hele uka, og det har forsåvidt jeg og, men ikke så ille som henne. Men det har gått i "dagens suppe" til middag hver dag.
Nytt og fint clutchdeksel. Men som ellers i livet; det er det indre som teller
Jeg fikk det ikke helt til å stemme i går kveld, så jeg måtte ta det opp igjen og lese monteringsanvisningen på dagtid mens hodet fortsatt fungerte. Da viste det seg at jeg skulle la være å sette inn en av de originale clutchplatene. Gasgasclutchen har 8 friksjonsplater og 7 stålplater. Reklusen har motsatt. Jaja. 8 av hver ble ihvertfall feil.
Men nå er den på plass og funker som en Rekluseclutch skal.
Så da er jeg nesten klar for Lunner på lørdag. Håper bare at helsa blir litt bedre og at influensaen forlater kroppen innen den tid.