kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

28 juni 2016

NC3, etappeløp på Haslemoen

Planen var som vanlig at Magne og jeg skulle kjøre sammen til Haslemoen i helga. Men etter tirsdagens suksess på crossbanen kommer de uønskede bivirkningene. Magne hoppa langt på crossløpet, faktisk så langt at han hoppa over et platåhopp og landa på flatmark bak. Resultatet var et forstua bein, vondt å gå, krykker og sykemelding. Og ingen NC3 på Haslemoen.

Så planen ble endra; Øystein og jeg dro oppover på fredag ettermiddag. Vi var der rett før åtte, sjekka inn og gikk SS2. På Haslemoen er det jo relativt flatt og raskt terreng, og løypene er alltid fine å kjøre. Familien Berg var også på plass, de skulle ligge i campingegget sitt. Magnus hadde kommet seg etter sykdommen, men hadde ikke kjørt motorsykkel siden NC2 (Enebakk).

Om kvelden dro vi opp til Støa Camping, vi hadde ei hytte der. For noen år siden lå Ruth, Tom og jeg i hytte der, og den opplevelsen førte til at vi konkluderte med at det var siste gangen. Men nå var det ei ny dame som dreiv campingen, vi ga henne en sjangse. Jeg tror vi kan konkludere med at hun neppe får flere. Stusselige saker.

Men så over til løpet. Lørdagen kunne skilte med fint vær og mange blide folk.
Dagen starta med at henrik Berg kjørte i barneklassen. Henrik kjørte bra og hadde det moro, men ville gjerne kjørt mer enn 20 minutter. Og det skjønner jeg godt, løypene på Haslemoen er artige både for store og mindre førere.
Henrik kjørte bra

Etappeenduro er jo noe mer komplisert enn vanlig rundtogrundtendruro, så jeg var litt nervøs før start. Var litt usikker på om jeg helt hadde forstått opplegget.
Vi startet to og to med et minutts mellomrom.
Forberedt for etappeenduro
Jeg skulle starte 11.04. Så var det TK (Tidskontroll) og SS (fartsetappe) annenhver gang 4xTK, 4xSS, så en TK5 til slutt. Der skulle jeg være 12.55. For å passe på alt dette hadde vi vært innom Clas Ohlson på Kongsvinger og kjøpt klokker, samt at vi lagde en huskelapp på sykkelen.

Starten i veteranklassen gikk bra, jeg var på TK1 3 minutter for tidlig. Altså hadde jeg god tid på transportene. Trodde jeg. Men SS1 ble bare surr. Jeg kjørte feil og blei stressa. Så var det en lang transport til TK2. Siden jeg hadde så god tid kjørte jeg sakte for å spare på kreftene. Jeg kjørte også feil et par ganger. Jeg var jo en av de første i sporet, så det var ingen spor å se etter de andre. Måtte kjøre på pilene (som jeg av og til kjørte forbi uten å legge merke til). Faktisk kjørte jeg så sakte at jeg kom for seint. 10 sekunder for seint, men nok til å få en straffeprikk. Altså ikke bra så langt.
Andre runde gikk bedre. Nå visste jeg litt mer om hvor fort jeg måtte kjøre på transportene, og jeg kjørte ikke feil i SSene heller. Jeg kjørte jo ikke fort nok i SSene, men kjørte ihvertfall riktig.
Alt i alt var jeg ikke så fornøyd når jeg kom i mål, det ble for mye surr. Men det er en nyttig erfaring, og jeg gleder meg til neste etappeløp, når nå det måtte bli. Steinar fikk det litt bedre til, han kom på åttende plass, mens jeg endte på tiende.
Magnus Berg

Magnus Berg kom på tredjeplass i sin klasse, junior rekrutt. Det var han godt fornøyd med etter langt avbrekk pga sykdom.

Etter at Steinar, Magnus og jeg var ferdige var det seniorklassen pluss eliteklassene. Øystein ledet norgescupen før start, og håpet selvsagt å fortsette med det. Kristian Felix Jensen  blir stadig raskere i endurosporet, og hadde god lyst på en seier. De startet sammen og kjørte ut på SSene med 30 sek mellomrom. Vi avtalte at jeg skulle sekundere dem underveis.
Det startet med at Kristian slo Øystein med 3 sek på SS1. Så fortsatte det med noen sekunder den ene eller andre veien på hver SS.
Øystein i lupiner
Frank Tveitane ville også være med, så han var også oppe i samme tempo. Felix vant de fleste SSene, og til slutt var han ca 25 sek foren Øystein som på sin side var ca 1.5 sek foran Frank. Enden på visa var ar Øystin fortsatt leder seniorklassen, men forspranget nå er bare 3 poeng (uoffisielt).
Magnus Hoel kom på åttende, hans beste resultat i seniorklassen så langt.

Bildene finner du på livredd.info, men resultatene er ikke lagt ut enda.
Magnus Hoel

Felix starter på SS2