kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

02 desember 2018

Dreibenklykke

I går fikk jeg meg et par timer i dreibenken og lagde istand et par verktøy til styredemperoverhalinga.

stempel og verktøy
Først lagde jeg et verktøy jeg allerede har greid meg uten. For å få ut stempelet i olje-reservoaret brukte jeg bare en M4 skrue, men dette verktøyet er nok bra når det skal settes inn igjen. Dette er bare en enkel alu-stang med en M4 gjenge i enden. Istedenfor å dreie M4 utvendig i alu skar jeg en innvendig gjenge og låste fast en M4 skrue med Loctite.

Samme verktøy skrudd inn i stempelet.
















Dor og mothold
Så var det "Torsion bar press mandrel set". Dette er en dor og et mothold som skal brukes for å presse ut en pinne (torsion bar) som har presspasning i begge ender. Jeg kikka på bildene i verkstedhandboka og tok noen mål. Jeg lagde også dette i alu, selv om det skal brukes i presse. Litt optimistisk, kanskje. Poenget var at jeg tenkte å bruke skrustikka som presse og der er gjerne alu godt nok. Men akk - her kom skuffelsen. Stikka er ikke kraftig nok. Det beveget seg så vidt, men ikke lenger. Så nå må jeg ut på bygda for å låne hydraulisk presse.
I stikka (uten hell)
Da må jeg nok også skal lage en dor i stål. Det viser seg også at motholdet nok er litt kort, jeg får nok ikke pinnen helt ut. Men det tror jeg egentlig heller ikke behøves, jeg får den helt sikkert langt nok ut til at delene kan separeres.








Dor, mothold og lager
Nå vi først snakker om enkle verktøy for å hjelpe seg i servicearbeidet kan jeg ta med et tilsvarende pressesett jeg har brukt mange ganger. Dette er for å presse ut / inn nålelagre i svingarm og link i Gasgas. Enkle saker, men kjekt å ha.







i bruk



Etiketter: