kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

29 april 2019

Frem fra glemselen

I min ungdom (trolig seint 70-tall) var et en plateserie som het "Frem fra glemselen". Her i huset har vi jo noen mer eller mindre glemte motorsykler, og en av dem har nå fått se sola igjen etter en stund innendørs.

Denne gangen er det supermonoen (hele navnet er Bimota bb1 supermono) som skal få prøve seg. Jeg tror kanskje et er 5 år siden sist den var i bruk. Jeg tok den ut av fjernlageret og inn i nær-verkstedet på skjærtorsdag ettermiddag. Hadde egentlig tenkt å bare koble opp batteriet, trykke på knappen og se hva som skjedde. Men så kom jeg på å kikke i oljetanken / peile olja. Denne sykkelen har tørrsumpsmøring og oljetanken sitter rett bak styrehodet. Oppi der var det særdeles lite olje å spore, så da ante det meg at den kanskje var et annet sted. Ergo måtte jeg tappe den av motoren og fylle på ny. I samme slengen gjorde jeg bytte av oljefilter. En slik jobb tar en 4-5 timer om man ikke støter på noe uforutsett.

4-5 timer for å bytte olje? Ja, vi snakker her om et italiensk mesterverk av ingeniørkunst, signert Pierluigi Marconi, samme mann som leverte doktoravhandlinga si om motorsykkeldesign som siden bli til Bimota Tesi. Uansett, Bimota er laget for å kjøres, ikke for å vedlikeholdes. 
Vi nevner:
  • Bytte olje: Her må man ta av kåpe, tank (som henger under motoren), eksosanlegg, framre drev.
  • Justere ventiler: Like greit å løfte ut motoren og sette den på benken.
  • Bytte plugger: Dette tror jeg faktisk jeg kan gjøre uten annet enn lange, tynne fingre, verktøy og tålmodighet. 

Inne for service
Vel, vel. Olja er bytta, motoren er starta. Morten Skogmus hadde vært på besøk, men bare gnagd på ting som ikke er så farlig med, hovedsaklig rørisolasjon. Jeg bytta også bremsevæske foran og hadde ute alle 6 bremseklossene i ISR kalipperen. Så nå går alt løst og ledig igjen. Jeg har tydeligvis kjørt mest på bane med den forrige gang den var i aktivitet, jeg måtte leite fram lysbryteren fra en eske i ei hylle og montere den igjen for å kunne slå på hovedlyset. Støtta satte jeg også på, men den er uansett 90% ubrukelig.

Instrumenteringa på denne er ganske spartansk (og uoriginal), bestående av Scitsu turteller, Scitsu termometer og et manometer for oljetrykket. Turtelleren er av typen "veldig racing, dessuten engelsk" og har innebygd oppladbart batteri. Dette lader man via en lang ledning fra et 12V batteri. Ledningen ender i en 2.5mm jack som stikkes inn i en i instrumentet. Av/på bryter er en tilsvarende plugg som settes inn i samme hull. Når pluggen er inne er strømmen av. Når pluggen er ute, funker turtelleren. Problemet var bare at et slikt batteri ikke varer evig, og at mitt nå har tatt kvalden. Da hadde jeg to muligheter:
  1. Sende det hele til England, vente 4 uker, betale 50£ + moms og frakt og få tilbake en nyrestaurert turteller.
  2. Google en gjør-det-selv løsning og kjøpe et batteri til £9.99 + 2.99 i frakt på ebay.co.uk.
Scitsu etter demontering
Det deles ikke ut premier til de som gjetter at løsning nr 2 ble valgt. Jeg skred til verket bevæpnet med aceton, Q-tips og en liten skrutrekker. Etter å ha løst opp limet som holder glasset fast i turtellerhuset med aceton kunne jeg demontere herligheten. Batteriet er et gammelt Nikkel-Kadmium batteri som helt klart har sett bedre dager. Jeg fikk det montert (metode 1 ovenfor) for kanskje 15 år siden, så da får jeg vel finne meg i at det har tatt kvelden.

Resten av sykkelen er forsåvidt også ganske spartansk. Dette er nok det nærmeste jeg noen gang har vært "racer med skilt". Her er ikke noe ekstra fjas som speedometer, blinklys osv. Jeg har et lite speil på venstre styreende. Det får holde. Jeg har også tatt av vifta bak radiatoren med styringsklump og forenkla el-nettet ved å ta av noen brytere, instrumenter, indikatorlamper osv. Men til gjengjeld har jeg satt på skikkelige H4-lamper istedenfor det moped-fjaset den ble levert med, og releer.


Det gamle batteriet

Nå, rett før første mai, har jeg kjørt noen (kanskje 30) mil. Det viser seg at å kjøre uten vifte neppe er bærekraftig om man skal bruke den i bynære strøk, men ellers har det fungert bra. Denne suksessen bringer tankene hen på videre bruk utover sommeren, samt på et sammenrasket trimkit jeg har liggende i låven med hvassere kammer, større boring mm. Får se an utover sommeren. Burde nok justert ventiler uansett (ca 18 år siden sist), så da smetter jeg nok inn trimkammene neste gang jeg har motoren ute. Jeg er litt mer usikker på om jeg skal sette inn 105mm sylinder og stempel, tror kanskje det blir litt vel mye vibrasjoner av slikt.

Jeg fikk det nye Scitsubatteriet i dag, så da blir det nok ei råd.
Huffda! 120 grader kjølevæske ved køkjøring i Oslo



Etiketter: ,