kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

06 desember 2018

Vinterservice, andre akt

Siden jeg hadde besluttet at det måtte en dor i stål til for å presse ut det jeg skulle fra styredemperen var jeg innom Magnussen og kjøpte en M16 skrue til emne. Med nydreid pressedor i stål reiste jeg så til min faste leverandør av bilskruertjenester,  Autogården. Der er det alltid hjelp å få! Etter en tominutters seanse i pressa der var pressejobben gjort og demontering av styredemperen kunne fortsette.Så nå er den plukket ned for inspeksjon og utskifting av delene i servicekittet jeg kjøpte på turen til GGN. Jeg må jo innom Autogården igjen for å få pressa det samme igjen, men det går sikkert greit det og.

Öhlins kaller denne for S3, som står for Selective Steering Stabilizer.

Så kommer et forsøk på selvinnsikt:
Jeg må innrømme at jeg synes denne demperen er ganske kul, sett fra et teknisk / ingeniørsynspunkt. Og enda mer nå som jeg har fått tegninger og verkstedhandbok slik at jeg kan forstå i detalj hvordan den virker. Jeg har jo lenge hatt en svakhet for kompliserte mekaniske løsninger på kjente problemer og denne faller helt klart inn under den kategorien. Det kan godt hende den også er bedre enn f.eks en Scott eller Öhlins egen "forrige generasjons" demper. Uansett, Öhlins S3 er mye mer komplisert og dermed også mer tiltrekkende for meg. Slike tilbøyeligheter har jeg hatt lenge, jeg kjøpte jo f.eks Ducati Desmo lenge før mange andre her omkring hadde hørt om slikt. Det er jo en ekstra komplisert måte å bygge firetaktsmotor på (og nå har jeg hatt Ducatien i 32 år). Jeg leste engang en beskrivelse av slike løsninger jeg faller for, "engineering in search of a problem" istedenfor "engineering in search of a solution". Hehe. En annen karakterstikk fikk jeg når Siri og jeg var innom Tandberg MC for å hente mitt nye stempel her om dagen. Der ble jeg karakterisert som en "ikke gjennomsnittskunde" etter at jeg forklarte at ved forrige stempelbytte hadde jeg hatt toppen i dreibenken for å justere inn squish. Jaja, noen særinteresser skal man jo dyrke.

Jeg kjøpte selvsagt min S3 brukt, og relativt billig på ebay for et par år siden. Å kjøpe den for full nypris var helt uaktuelt. Nå har jeg kjørt 108 timer med den og tenkte det var på tide med en overhaling. Den er ikke akkurat utslitt, men jeg ser jo at noen av slitedelene har gjort sitt og er klare for utskifting. Og ikke minst er sikkert olja klar for bytte etter noen år i tjenesten.

Jeg regner med at utskifting av deler skal gå greit, etterpå er det pressing og så er det oljefylling med tilhørende lufting. Her skal man, i følge beskrivelsen, bruke Öhlins egen oljefylle / vakuum maskin. Av en eller annen grunn har jeg ingen slik maskin og heller ingen plan om å kjøpe det. Så det får bli litt improvisasjon der, er jeg redd. For å få oljenivået korrekt så skal man bruke et spesielt verktøy for å holde skillestempelet (det jeg lagde verktøy for å ta ut) på rett plass. Dette verktøyet er det siste jeg må lage, tror jeg. Det framgår av sammenhengen i tegninga hvordan det må se ut. Kanskje jeg også lager et sentreringsverktøy til bruk ved pressinga, for å sikre at styretriangelet kommer i riktig posisjon ved pressing.

Ganske mange deler i verdens mest fancy styredemper.

Etiketter: ,