kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

09 desember 2018

Vinterservice, tredje akt

Så har tida kommet for stempelbytte. Sykkelen har gått hundre timer siden forrige bytte, jeg prøver å holde intervallet ca der. Når man ser hvordan det brukte stempelet ser ut, kunne jeg sikkert kjørt minst 150 timer. Det er selvsagt brukt, men ikke utslitt.
Jeg bestilte et originalstempel fra Tandberg MC, Siri og jeg henta det (kvalitetstid i ekteskapet!) for noen uker siden. Gasgas bruker S3 som stempelleverandør til 200cc, det forrige kom i en S3 eske, dette i Gasgas eske. Men ellers var de like.
Sylinder og stempel er vekk
Å bytte stempel er en veldig grei jobb, så lenge du vet monteringshøyden på sylinderen. Da er det bare å tappe av den lilla kjølevæska. LILLA? Åssen har det gått for seg? Jeg tror kanskje jeg har brukt blå (eller rød) væske forrige gang og så etterfylt med den andre typen. Får håpe det ikke har gjort noen skade.
Så kan man koble av et par kjøleslanger, vri litt på radiatorene og løsne sylinderen og dra den opp. Men forrige gang gjorde jeg det litt mer komplisert, da skulle jeg måle ut høyden på portene og squishbandet. Så da måtte jeg ta toppen av først, den måtte justeres litt i dreibenken. Men denne gangen skulle jeg bare bytte stempelet, ellers skulle alt være som før. Da er det gjort på noen få timer.
Lilla!

Nytt stempel.
Klar for 100 nye timer

Etiketter: