kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

15 desember 2018

Vil Alfonso gjenoppstå?

Alfonso som han ser ut nå, uten motor
Alfonso har, etter å ha ligget delvis under verkstedbenken i 17 år, fått ny tro på livet. Jeg har vært i kontakt med Alessandro Luzzi i Siena, Italia. Han har lovet å bidra til Alfonsos gjenoppliving. Dermed kan kanskje 2019 bli året da 58-åringen Alfonso atter kommer ut i friluft.

Alfonso er en Moto Morini Corsaro 125, trolig 1961 modell. Jeg skrev en epistel om prosjektet i Bicilindrica, Guzziklubbens blad en gang rundt 1999.

Etter den tid kjørte Even Alfonso fra han var 16 til 18, og brukte to motorer i den perioden. Den første knakk en ventil og det var det. Hull i stempelet, ødelagt topp.
Topp
Stempel
Ny motor måtte kjøpes inn. Den nye motoren ble overhalt før han tok den i bruk, alle lagre ble byttet. Dvs alle utenom rådelageret, som jeg ikke klarte å finne. Så da skal det vel ikke så mye fantasi for å skjønne hva som ble den motorens endelikt, nemlig rådebank. Men når dette skjedde var det høsten og Even ble 18 1.april neste år. Dermed ble det ikke noe mer mc-kjøring på ei stund, det ble bilkjøring og bilskruing som tok over for hans del.

Så det endte med at Morinien ble min, og at jeg delte motoren for å se hvordan det sto til. Rådebank, ja, det var tydelig. Jeg dro til Trio Motor i Drammen for å få delt veiva. Corsaro har nemlig blitt levert med to typer rådelagre, bronseforing og rullelager. Den motoren jeg delte har bronseforing, trolig den andre (den med raset topp) også.

Siden har motorene ligget i et par plastkasser under verkstedbenken og sykkelen har stått i låven.
Det må da gå an å få motor ut av dette?
Men nå fikk jeg plutselig inspirasjon og tok kontakt med Alessandro Luzzi i Siena. Det finnes et veldig bra delelager i Siena, dette visste jeg om allerede når Even og jeg restaurerte på nittitallet. Problemet var da at Signore Luzzi kun snakket italiensk, og at all kontakt måtte foregå pr brev eller telefon. Ergo ble det ingen kontaktforsøk fra min side. Men etter hver har hans sønn Alessandro tatt over geskjeften, og han kan både skrive engelsk og bruke email. Så da er det håp! Rådesett er bestilt, dessuten selger de ei vesentlig oppgradert oljepume jeg skal sette inn. Han har også ventiler, styringer og stort sett det meste tror jeg. Jeg har bestilt alt av lagre og simringer fra Simply Bearings. Nå skal motoren ha en god prognose; Nye lagre over alt, nye ventiler og ny oljepumpe.

Planen er å bygge en god motor i vinter, så sette den inn i sykkelen uten å gjøre så mye med den. Så får vi prøve litt og se om noe må gjøres også med sykkeldelene. Det mest åpenbare er vel lys, bremser og dempere. Dette er en 50-talls konstruksjon med 6V og små trommelbremser. Selv om dette vel ble regnet som tilstrekkelig for 60 år siden er det vel slik at det "leaves something to be desired", som de sier på holmen. Støtdemperne er neppe hva de engang var, så litt overhaling av gaffel kan det vel hende jeg prøver meg på. Bakdemperne er jeg mer usikker på om det lar seg gjøre å få gjort noe med. Det finnes en produsert i Tsjekkia som lager elektronisk tenning med 12V 100W generator. Dyr, men kanskje verdt pengene dersom det viser seg at Alfonso blei en artig liten sak som faktisk er brukelig til noe.


Etiketter: