kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

19 januar 2020

Supermonoservice

Nå skal Supermonoen få litt omsorg. Det er 18 år siden jeg hadde motoren ute av ramma forrige gang, da satte jeg inn høykomp stempel og lavere primærdreving samt høykapasitets retur-oljepumpe.
Fra slik...

... til slik i løpet av en kveld.
Denne gangen skal det bli en nyoverhalt topp med større ventiler og litt friskere kammer, "shim under bucket" løftere og kanskje også big bore sylinder/stempel. Alle deler har jeg hatt liggende i mange år, så nå er det på tide.
Gode, gamle, tunge Rotaxen er god å ha

Men først må jeg kontrollere at alt er som det skal. Tenkte å ta ut cluchen og måle den opp, samt sjekke oljepumpene. Om nødvendig kjøpe inn deler og bytte.
Wilbersdemper type 641


Jeg har pakka Wilbers demperen i en eske i dag, i morra går den med posten til Sindre Mager (importør) for overhaling. Paioli gaffelen skal også få sitt, men det blir her hjemme.

Den Wilbers demperen er jo et kapittel for seg. Jeg kjøpte den av Wilbers for 13 år siden, spesialbygd til min Supermono. Jeg sendte den gamle Paioli demperen til Tyskland sammen med  bilder, skisser og mål slik at de skulle kunne beregne hva jeg kunne bruke. Og resultatet ble veldig bra, synes jeg. Men fjæra er kanskje en tanke for slakk med sine 180N/mm, så nå skal jeg prøve med 192N/mm. Den stivere fjæra har jeg også hatt liggende på hylla i årevis. Er litt spent på om det blir bedre, men det skader neppe å prøve. Jeg målte jo sag når jeg monterte Wilbers første gang, og fant da ut at fjæra var litt slakk. Det er nok den hardeste fjæra jeg har på noen MC, men geometrien rundt ramme, sving og støtdemper gjør at det er slik det blir.

Etiketter: , ,