kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

12 juni 2017

Tre klasseseire i Flittig Grand National

NMK Kongsbergs kjørere er i støtet om dagen. På Flittig i går vant Becker'n eliteklassen, var bestemann totalt og fikk pengepremie for raskeste runde. Tor Øyvind Leander vant i klassen 24-39 år og fikk andreplass totalt. Kjetil Kvilhaug vant klassen 40-49 år og fikk fjerdeplass totalt. Kjetil og Tor Øyvind kjørte sammen i bil til og fra, jeg regner med at det var god stemning på hjemturen.

Vi andre kan ikke viste til like stor suksess, men vi hadde en fin opplevelse likevel. Det hadde regna i dagevis, så støvplagen var under kontroll, mens søleplagen hadde tatt over. Crossbanen var bløt, men fint kjørbar. Andre steder ble det verre og verre etter hvert. Inne i skogen ble sporene dypere for hver runde, og funksjonærene hadde sin fulle hyre med å peke ut nye spor, dra opp sykler fra gjørma og til slutt bande om slik at vi kunne bruke litt "ubrukt" mark. Pga dette ble rundene kortere mot slutten av løpet og det var sikkert noen som kjørte lengre enn andre (avhengig av hvor på runden man var når det ble bandet om), men jeg hørte ingen som klaget. Og det var det da heller ingen grunn til, arrangørgjengen gjorde en god jobb. Når det gjelder arrangørenes valg av funksjonærer vil jeg framheve legen som var til stede, han heter dr. Frisk. Et veldig bra legenavn som inngir tillit. Jeg vet ikke om noen måtte benytte seg av hans tjenester, jeg hørte ikke om noen skader.

Meron kom på sjetteplass i under 39 års klassen og synes det var bra. Og det var det jo! For egen del må jeg si meg godt fornøyd, jeg kom lengre opp på listene enn jeg pleier. Magne ble nr 11, Steinar 12 og jeg 13 i veteranklassen som hadde 18 startende. Det er ikke så ofte jeg opplever å ha fem kjørere bak meg i klassen. Jeg har sett litt av samme tendensen før når det blir veldig glatt og sølete. Jeg synes det er plundrete, men andre synes tydeligvis det samme.
Utover i løpet blei det mye sitting / padling, faktisk så mye at jeg for første gang etter et enduroløp er øm i baken. Men jeg kom meg framover og tryna jevnt og trutt. I fjor krølla jeg høyre radiator på Flittig. Det resulterte i at jeg investerte i Bulletproof Design radiatorbeskyttere. Det hadde jeg igjen for i år. Nå krølla jeg den venstre litt. Hadde jeg ikke hatt beskyttelse tror jeg kanskje den hadde blitt så knust at det hadde blitt DNF. Ikke godt å si, men den er ganske skakk og til og med beskyttelsen må rettes litt på, så smellen har vært hard. Jeg vet ikke hvor det skjedde, jeg krasja hardt i hvert fall 3 ganger, og alle gangene var det store steiner og fjell involvert.
Meron vurderer å bade

Premieutdelinga på Flittig er en historie for seg. Asbjørn Sletholt er spesialist på å skaffe sponsorgaver, disse blir delt ut med rund hånd, ofte trukket ut på startnummer. I tillegg deler han ut premier til folk han synes fortjener det. I år var det en ung mann som fikk 24MX crossbag fordi han hadde stoppet og hjulpet Asbjørn i skogen. Hovedpremien var en vaskemaskin(!) gitt av Elkjøp. Magne og flere andre fikk et par crossbriller, noen fikk crossbukse eller trøye, crossbag osv. Masse fine premier. Det var i tillegg til pengepremien (3000kr) som Becker'n fikk for raskeste runde, også 3000kr til han som hadde de to likeste rundetidene.

En ting som var litt ekstra kult på Flittig, var at NMFs nyvalgte president stilte til start i veteranklassen. Per Morten Velde syntes det var slitsomt, men moro (han som de fleste andre, antar jeg). Det tyder veldig bra for framtida å ha en NMF-topp som er aktiv utøver i enduro, og dermed lett kan se saker fra utøvernes side. Resultat? Han kom på 16. plass i veteranklassen etter å ha kjempet seg gjennom to runder ute i skogen.

Jeg satt på med Magne i HiAcen, med adskillig bedre resultat enn sist vi valgte den løsningen (Ribbetrimmen). Da endte jo det hele med sykehus, sykemelding og andre ting som begynner på syke-... Veldig bra at begge var like kveike når vi kom hjem igjen (og fikk hvilt litt).

Møkkete sykler, slitne gubber (alt normalt)


Etiketter: ,