kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

27 oktober 2019

Epilog GGN

Jeg glemte å skrive om plasseringer osv på fredag. Her kommer analysen. De som ikke er så interessert i tall får ha meg unnskyldt.

Først meg sjøl (er det ikke ofte slik, da?)

I fjor og i år kjørte jeg akkurat like fort (1 sekund saktere i år). De fleste jeg har sjekket kjørte noen minutter fortere i fjor, trolig pga litt mer søle / litt glattere i år. Altså påstår jeg at jeg har forbedret meg litt fra i fjor, men:
I fjor kom jeg på 283. plass i klassen, i år kom jeg 328. Ikke akkurat en forbedring. Dog var det slik at det var flere med i år, 441 i år, 379 i fjor. Jeg hadde altså 113 bak meg i år, 96 bak meg i fjor. I år hadde jeg 74.3% av konkurrentene foran meg, i fjor var 74.6% foran meg. Med andre ord; ganske så likt der altså.
 Hvis vi ser på nordmenn i vår klasse, kom jeg inn som sjuende beste nordmann i år (av 10). I fjor var jeg tredjemann (av 5).

Selv på mitt nivå var det tett på listene, hadde jeg kjørt et minutt fortere hadde jeg kommet 2 plasser lengre fram. Hadde jeg kjørt et minutt saktere hadde jeg kommet 3 plasser lengre bak.

Jeg kunne nok spart et par-tre minutter på førsterunden med en bedre start. Jeg ble stående å vente på enden av startsletta og et sted rett før Allhaga myr på den første runden. Dette hadde jeg sikkert kunnet unngå ved å være tidligere ute de første 200m. Jeg hadde ikke min beste rundetid på førsterunden, mens de raskeste har 4-5 minutter bedre tid der, siden den er litt kortere enn de neste rundene. 

Konklusjonen er uansett at jeg er veldig fornøyd med å ha klart 5 runder, det var bedre enn forventa. En fin avslutning av årets løpssesong.

Så Magne:

Han kom på 208. plass i år, 174. i fjor. Han brukte 5 minutter mer i år. Han hadde 45.9% av konkurrentene foran seg i fjor, mens det var 47.2% i år, altså har han relativt sett falt litt tilbake i forhold til i fjor.
Hvis vi ser på nordmenn i vår klasse, kom Magne inn som tredje beste nordmann i år (av 10). I fjor var han nest best (av 5).

I Magnes tilfelle er det tett som hagl. Han hadde kommet 9 plasser lengre fram om han hadde kjørt 1 minutt fortere og 10 plasser lengre bak om han hadde kjørt et minutt saktere.

Magne er mye bedre på starter enn meg, og hadde tre minutter bedre tid på førsterunden enn på den nest beste.

Magne er også godt fornøyd, men hadde håpet på topp 200 eller bedre.

Plan for neste års virksomhet (som det heter på årsmøtene)

Planen for min del må bli å trene mer, ganske enkelt. Jeg følte at jeg kjørte så fort det falt naturlig for meg, men var ikke utslitt når jeg kom i mål. Jeg var jo veldig sliten, men har vært mer sliten tidligere. Jeg må med andre ord flytte min "naturlige fart" litt oppover, den eneste måten jeg kan tenke meg er å trene mer på steder hvor det  går litt unna (det vil i praksis trolig si å trene cross på Basserudåsen).

Jeg bør også trene på å bli tøffere i trynet i forbindelse med starten.

Jaja. Så får vi se, da. Åssen det går.

Det var den sesongen! Takk for i år. Nå ser det skrutid, har forsåvidt allerede begynt litt i kveld. Oppdateringer kommer på en blogg nær deg.

Før løpet


Før løpet

Etiketter: ,