kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

12 november 2019

Tid for Service

Nå er vi jo i det som i noen sammenhenger kalles "silly season", mellomrommet mellom de aktive periodene. Siden jeg ikke var 100% knekt etter GGN i år, har jeg gått på med en demontering av Gasgasen for vinterservice. I år blir det fullt bytte av lagre med tilhørende hysler og tettinger i svingarm og link, inkl svingarmsaksel. Vanligvis bytter jeg bare ut det som er synlig slitt, det har som regel holdt å bytte et par lagre hver vinter.
Men nå har sykkelen gått 236 timer i mitt eie, trolig litt over 250 til sammen. Forsåvidt ingen skremmende alder for en sykkel, men nok et punkt i livet hvor en god del begynner å bli litt slitt.
Ergo går jeg for en mer komplett overhaling for å unngå at forfallet gjør at chassiset begynner å slarke. Jeg er så glad i det chassiset som det er at jeg ikke tar sjansen på degradering.
Styrelagrene regner jeg med det er bare å smøre opp. Der har jeg vært ganske heldig med å få det vanntett, det var ihvertfall ikke vann der ved forrige service.

Reigerdemperen har vært hjemme i Hengelo en tur, og kom tilbake blid og fornøyd med nypolert stang, nye tettinger og ny olje. Ikke er det dyrt heller. Jeg synes 160€ inkl returfrakt for overhaling av demperen på fabrikken er helt innafor. Denne demperen er såpass spesiell at jeg er redd det blir litt fikling om noen andre skulle prøve seg på den.
Gaffelen bytter jeg bare olje på. Jeg sjekka foringene i det ene beinet, de var helt OK. De har vel da også gått under 100t. Nytt av året er at jeg bruker KYB olje i gaffelen, Öhlins 2.5 olja jeg har bruk før blir stadig vanskeligere å finne. Så når Tandberg MC har KYB olje på lager så bruker jeg det. Helt sikkert bra nok kvalitet, men jeg frykter at den er litt tykkere. Viskositeten på Öhlinsolja er oppgitt forskjellig på ulike årganger av samme olje, så jeg vet ikke. Noen steder står det 11 cst, andre steder 15. KYB olja skal vel være 15.9 om jeg ikke husker feil. Vi får se. Litt mer returdemping tåler jeg helt klart, jeg kjører vel med bare 3 klikk nå. Hvis jeg får for mye komp.demping får jeg heller ta ut et shim av kompresjonsstacken.

Nytt framdrev er også på plass, samt nye kjedeføringer fra TM Designworks.

Så blir det kanskje også et nytt plast/dekalsett, så da er den klar for 200 nye timer.

Mye fint å få hos Tandberg MC!

Etiketter: , ,