kvenna.net

En blogg om folk og maskiner i Kvenna Racing & Kvenna Mekaniske.

28 juni 2017

Tredje besøk i Imatra

Jeg måtte en tur til Finland på jobb i forrige uke, vi (Argos Solutions) leverer et anlegg for automatisk sparkling av finerplater i en finsk finerplatefabrikk.
På veien hjem reiste jeg innom Imatra, et av mine mål for pilgrimsferder. Dette er en by i Karelen hvor de kjørte roadracing fram til 1986, men da var det også slutt. Men i fjor begynte de igjen, i beste irske stil. Vi snakker her om Real Road Racing (i motsetning til short circuit racing). Altså på veien. Ivrige lesere av kvenna.net vil ha fått med seg at jeg har vært der før, med besøk på den hellige planovergang som et av høydepunktene.
Bilde: Colin MacKellars: YAMAHA all factory and
production roadracing twostrokes from 1955 to 1993
Det har seg altså sånn at banen krysser jernbanen. Og det har seg sånn at jeg har ei bok med et bilde av Kenny Roberts på denne planovergangen.

Helga 7-9 juli er de i gang igjen. Løpene går som tidligere, på veien. Jeg kjørte noen runder og kikket, de er godt i gang med å bygge tribuner, sette opp gjerder osv.

Plakat
Hvis vi synes det er mye styr på Heistadmoen med banding og rydding, kan vi være glade for at vi ikke skal arrangere et løp ala Imatranajo. Her snakker vi om seriøse dugnadsprosjekter for å få dette til. Jeg tror kommunen også må være dypt involvert, det ser ut som om midtrabatter osv ligger løst oppå asfalten slik at de kan fjernes når løpene går.

Start/Mål/depot

Toget kommer!



Får håpe de ikke trenger å utvide her med det første

Slik skal rundkjøringer markeres

Gatelys med stil